بیگ بنگ: حدود یک ماه بود که تلسکوپ هابل از کار افتاده بود، اما اکنون به زندگی بازگشته است. خوشبختانه تلسکوپ هابل اینجاست تا پنجره‌ای به جهان غیرقابل تصور ما بگشاید!

Untitledبه گزارش بیگ بنگ، ناسا اعلام کرد تیم محققان با موفقیت توانستند این تلسکوپ را به کامپیوتر پشتیبان سوییچ کنند. ریشه‌ی مشکل تلسکوپ هابل مربوط به یک واحد کنترل بود که به کامپیوتر اصلی برق نمی‌رساند. تیم هابل روند کار این کامپیوتر پشتیبان را زیر نظر دارند تا اطمینان حاصل کنند که همه چیز به خوبی پیش می‌رود. گام بعدی کالبراسیون، بهره‌برداری و راه‌اندازی سیستم‌های علمی تلسکوپ هابل است که احتمالا چند روز طول می‌کشد.

البته با توجه به سن زیاد “هابل” و اینکه تاکنون هم بسیار بیشتر از عمر برنامه‌ریزی شده خود فعالیت کرده، لازم به یادآوری است که ناسا قبلاً برنامه‌ریزی کرده بود تا این تلسکوپ فضایی را کنار بگذارد و با تلسکوپ فضایی جدید “جیمز وب” که قرار است اواخر امسال پرتاب شود، به رصد کیهان ادامه دهد. تلسکوپ فضایی “جیمز وب” با وجود سال‌ها تأخیر در پرتاب، به عنوان جانشین “هابل” شناخته می‌شود. این تلسکوپ پس از پرتاب بسیار دور از زمین مستقر خواهد شد و این بدان معناست که تعمیر و ارتباط با آن نیازمند منابع و ابزار لجستیکی بسیار بیشتری است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 دیدگاه

  1. بعدها خواهیم شنید که در این مدتی که هابل خاموش بوده چه اتفاقهایی رخ داده و هابل ندیده..و شاید ما انسانها و هابل نباید این موضوع را میدیدیم..

  2. بنظر من کامپیوتر هایی که از سال ۱۹۹۰‌ میلادی تمام کنترل این تلسکوپ خارق‌العاده ( تا آن زمان) را در کنترل خود داشته اند دیگر قادر به کنترل محاسبات پر حجم و تبادل اطلاعات با زمین نخواهد بود، بهتر است ناسا کمی دست نگه دارد و تلسکوپ جیمز وب را با فناوری کامپیوتر های کوانتومی روانه فضای بیکران کند تا مدت بسیار بیشتری بتواند از خدمات آن استفاده کند. قطعا انقلابی که کامپیوتر های کوانتومی به راه خواهد انداخت در علم بشر بی سابقه و بسیار بسیار متفاوت با همه داشته های نوع بشر تا به امروز است.