بیگ بنگ: دنباله‌دار سبز رنگ «ZTF یا C/2022 E3» هم اکنون در نزدیکترین فاصله با زمین قرار دارد. این دنباله‌دار که از ابر اورت می‌آید، آخرین‌بار 50 هزار سال پیش از کنار زمین عبور کرد و این شب‌ها فرصت مناسبی برای دیدن آن است.

ffbbb

در شامگاه 21 و 22 بهمن می‌توانید این دنباله‌دار و سیارۀ سرخ مریخ را در سمت غرب آسمان تماشا کنید. در چند ساعت اول پس از شب، تا جایی که می‌توانید و با خیال راحت از چراغ‌های شهر دور شوید و دوربین دوچشمی را بردارید؛ زیرا ممکن است دنباله‌دار با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نباشد. اگر می‌خواهید لحظه کناره هم قرار گرفتن مریخ و دنباله‌دار را از خانه خود ببینید، پروژه تلسکوپ مجازی نیز قصد دارد مشاهدات این تلسکوپ از این رویداد را به صورت آنلاین پخش کند.

photo

این سنگ یخ زده هر 50 هزار سال یک بار به دور خورشید می‌چرخد، که نشان می‌دهد آخرین‌بار در عصر حجر، زمانی که نئاندرتال‌ها و انسان‌های خردمند در جهان پرسه می‌زدند، از کنار زمین گذر کرده بود. بسیاری از دنباله‌دارها مدارهای وسیعی به دور خورشید ما دارند که ممکن است دهه ها طول بکشد تا آنها به آسمان سیاره ما باز گردند. دنباله‌داری مثل هالی، هر ۷۵ سال یک‌بار از کنار زمین گذر می‌کنند که باعث می‌شود هر انسان در طول عمر خود یک بار موفق شود آن را ببیند.

تصاویری از دنباله‌دار چوريوموف که با نزدیک شدن به خورشیدغبار و آب را اطراف پرتاب کرد

دنباله‌دار یک جرم کوچک است که از یخ، غبار و سنگ به دور خورشید می‌چرخد. با نزدیک شدن دنباله‌دارها به خورشید، گرما باعث ذوب شدن یخ و انتشار گاز و غبار می شود و در نتیجه یک کمای درخشان و قابل مشاهده در اطراف هسته ایجاد می شود. یک دنباله دار با کما و دم بلند و درخشانش که همیشه از خورشید دور می شود متمایز می شود. تصور می‌شود که آنها آثار اولیه منظومه شمسی هستند و مطالعه آنها می‌تواند دانشی را در مورد شکل‌گیری و تکامل منظومه شمسی آشکار کند. [ اطلاعات دربارۀ دنباله‌دارها ]

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: space.com , virtualtelescope.eu

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه