بیگ بنگ: “کاترین نیش” برای پرتاب کاوشگر فضایی خود لحظه‌شماری می‌کند. در حالی که این ژئولوژیست سیاره‌ای از موسسه‌ی وسترن خودش مناسب سفر بین ستاره‌ای در فضا نیست، اما او در یک مأموریت بین‌المللی – اعزام یک هواپیمای بدون سرنشین رباتیک به تیتان قمر سیارۀ زحل – نقش مهمی را ایفا می‌کند – که قرار است در سال ۲۰۲۷ پرتاب شود.

NASA Dragonfly Rotorcraft Landerبه گزارش بیگ بنگ، نزدیک به دو دهه است که بخش فضایی جهانی اکثر بودجه و تحقیقات خود را بر روی مریخ متمرکز کرده است و در جستجوی عناصر سازنده‌ی حیات می‌باشد. و با این حال، جهان‌های پویایی مانند تیتان قمر زحل وجود دارد که ممکن است در واقع از نظر زیست‌شناختی بیشتر از سیاره‌ی سرخ فعال باشند.

در تحقیقی که اخیراً توسط نجوم و اخترفیزیک منتشر شده است، نیش – یکی از اعضای موسسه‌ی وسترن برای اکتشافات زمینی و فضایی(وسترن اسپیس) – و همکارانش در آژانس فضایی اروپا(ESA) از فناوری تصویربرداری پیشرفته‌ای برای تحقیق در مورد تیتان استفاده کرده‌اند. آنها دریافتند که دهانه‌های برخوردی روی بزرگترین قمر زحل تشکیل می‌شوند و در نتیجه «آب یخ زده» نسبتاً تازه را از پوسته‌ی یخی تیتان خارج می‌کند.

در تیتان، فرآیندهای جوی یخ را زیر لایه‌ای از مواد آلی شن مانند دفن می‌کنند. در مناطق استوایی خشک تیتان، شن و ماسه انباشته می‌شود. اما در عرض‌های جغرافیایی بالاتر و مرطوب‌تر، جریان‌های سطحی باعث فرسایش ماسه می‌شوند.

Seeing Titan with Infrared Eyesارزیابی آنچه در زیر جو مه‌آلود تیتان قرار دارد دشوار است – مگر اینکه یک طیف‌سنج نقشه‌برداری مرئی و فروسرخ چند میلیون دلاری مانند سازمان فضایی اروپا داشته باشید که هم نور مرئی را برای انسان و هم نور فروسرخ با طول موج کمی بیشتر را در طول ماموریت کاسینی ناسا جمع‌آوری می‌کند.

نیش گفت: «اینجا وحشی و بکر است. هیچ جای دیگری مانند تیتان در منظومه شمسی وجود ندارد. در تیتان بیشتر از هر جای دیگری در منظومه شمسی شن و ماسه وجود دارد. و تیتان آب و هوا دارد. از این نظر بی‌شباهت به زمین نیست. فقط این که تمامی ترکیبات غلط است. تیتان دارای باران متان و نهرهایی است که بر روی سطح آن جریان دارند و شن و ماسه‌ی آلی در اطراف آن دمیده می‌شود. اینجا دقیقاً مثل روی زمین است بسیار فعال است.»

این یافته‌ها می‌توانند در کشف اکوسیستم‌های باستانی یخ زده در پایین دهانه‌های برخوردی مفید واقع شوند و همچنین هنگام تجزیه و تحلیل داده‌ها و تکنیک‌های نظارت بر ماموریت پیش‌رو هواپیمای بدون سرنشین “دراگون‌فلای”(Dragonfly) به تیتان بسیار ارزشمند خواهند بود.

Dragonfly Dual Quadcopter Lander scaledهمانطور که علاقه به تیتان و سایر اجرام سیاره‌ای رو به افزایش است، نیش احساس می‌کند که بخش فضایی جهانی آماده است تا وجود حیات را فراتر از مریخ جستجو کند – حتی اگر سیارۀ سرخ همچنان بعنوان مقصد اصلی ناسا، آژانس فضایی کانادا و تولیدکنندگان فیلم‌های پرفروش هالیوود در این کشور باقی بماند.

نیش افزود: «هرچه بیشتر فکر می‌کنم می‌بینم که ما شاهد یک برابری کاذب بین حیات و مریخ هستیم. یافته‌های اخیر در مورد زحل و تمام چیزهای جدیدی که ما در مورد آن یاد می‌گیریم مثلا زمانی زحل یک دنیای اقیانوسی بوده می‌توانند بازی را تغییر دهند. سرانجام، مردم می‌گویند که در جستجوی حیات در کیهان واقعاً باید بر مکان‌های بیشتری تمرکز کنیم، نه فقط بر مریخ. و این شامل ارسال ماموریت “دراگون‌فلای” ناسا به تیتان است.»

منبع: scitechdaily.com