یگ بنگ: اخترشناسان توانستند با استفاده از تلسکوپ‌های روباتیک متعلق به جدیدترین رصدخانۀ ESO SPECULOOS (جستجوی سیارات قابل سکونت که بر ستارگان فوق‌العاده جالب سایه می‌افکنند) در شیلی، عکس کاملاً زیبایی از کهکشان قنطورس اِی (Centaurus A) بگیرند.

image e Centaurus A

به گزارش بیگ بنگ، قنطورس ای کهکشان غول‌پیکری است که در صورت فلکی قنطورس واقع شده است. قنطورس اِی که با نام‌های NGC 5128، LEDA 46957 و ESO 270-9 نیز شناخته می‌شود، یکی از درخشان‌ترین اجرام در آسمان شب نیم‌کرۀ جنوبی است.

قنطورس ای در سال 1826 توسط ستاره‌شناس اسکاتلندی، “جیمز دانلوپ” در رصدخانه پاراماتا کشف شد. این کهکشان که در فاصلۀ 13 میلیون سال نوری از ما قرار دارد، نزدیک‌ترین هسته کهکشانیِ فعال(AGN) به ما است. نظریه‌ای که اخترشناسان تصور می‌کنند این است که چیزی که در ابتدا یک کهکشان بیضوی بوده با یک کهکشان مارپیچیِ نسبتاً کوچک‌تر برخورد کرده و حاصل آن، شکل عجیب و غریبی است که ما امروزه مشاهده می‌کنیم.

قنطورس اِی در حدود 2000 خوشه کهکشانیِ کروی دارد. بسیاری از این اجرام از صد و پنجاه اجرامی که به دور کهکشان راه شیری می‌چرخند درخشان‌تر و عظیم‌تر هستند. اخترشناسان رصدخانه جنوبی اروپا گفتند: «در این عکس می‌توان مناطق تشکیل ستاره که به رنگ قرمز و صورتی است را در پایین، سمت چپ عکس و خوشه‌های ستاره‌ای جوان آبی را در بالا، سمت راست عکس، مشاهده کرد. همچنین از خطوط گرد و غبار با دقت فوق‌العاده‌ای عکس گرفته شده است.»

«در مرکز کهکشان، گرد و غبار کیهانیِ باقی‌مانده به آرامی توسط سیاه‌چالۀ فوق‌العاده عظیم بلعیده می‌شود. جرم این سیاه‌چاله تقریباً صد میلیون برابر جرم خورشید است. این افزایش و رشد پیوستۀ ماده موجب می‌شود که از هستۀ کهکشانیِ فعال، امواج رادیویی قدرتمندی ساطع شود.»

ترجمه: زهرا جهانبانی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.