بیگ بنگ: محققان با استفاده از تلسکوپ جمنای در شیلی طی یک رصد بی سابقه موفق به کشف گروهی از ستارگان جوان و در حال تشکیل شدند. این گروه از ستارگان که N159W نام دارند، 158 هزار سال نوری از زمین فاصله داشته و در ابر ماژلانی بزرگ (LMC) – کهکشانی در همسایگی کهکشان راه شیری- واقع شده است.

N159_2154x2121به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، با وجود فاصله زیاد این ستارگان از کهکشان ما کیفیت بالای تصویر ارائه شده به محققان کمک می‌کند تا دیدگاه تازه ای در مورد چگونگی شکل گیری نسل قبلی ستارگان و تاثیر آنها بر تشکیل نسل جدیدی از ستارگان داشته باشند. به دلیل میزان قابل توجهی از جزئیات، حساسیت و عمق در این تصویر، دانشمندان در حدود 100 جرم آسمانی جوان (YSOs) در این منطقه را مشاهده کردند.

جرم آسمانی جوان (YSOs) اجسام بسیار قرمزی هستند که اغلب هنوز هم در یک پیله از موادی هستند که از آنها تشکیل شده‌اند. آنچه که محققان این پژوهش شاهد آن بودند گروهی از YSOs تشکیل شده در لبه یک حباب حاوی گاز یونیزه بود که از نسل قدیمی تر ستارگان در حال گسترش هستند. ستاره شناسان می‌گویند که این مناطق با توجه به فراوانی گاز هیدروژن یونیزه شده به مناطق H II(اچ دو) معروف هستند.

مناطق اچ دو (H II region) ابرهایی بزرگ با چگالی کم و گازهای یونیزه شده هستند که زایش ستارگان در آنها شکل می‌گیرد. ستاره‌های آبی با عمر کوتاه مدت (short-lived blue star) در این مناطق مقدار فراوانی نور ماورای بنفش ساطع کرده که گازهای اطراف خود را یونیزه می‌کنند. این پژوهش در مجله Astronomy and Astrophysics به چاپ رسیده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: astronomynow.com