بیگ بنگ: تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا عمیق‌ترین و واضح‌ترین تصویر فروسرخ از جهان اولیه را ثبت کرد. این تصویر از خوشه کهکشانی SMACS 0723 که به عنوان اولین میدان عمیق وب شناخته می‌شود، مملو از جزئیات است.

main image deep field smacs mb

به گزارش بیگ بنگ، هزاران کهکشان، از جمله کم‌نورترین اجرام مشاهده شده در نور فروسرخ- برای اولین‌بار در دید وب ظاهر شدند. این عکس تکه‌ای از آسمان را نشان می‌دهد که تقریباً به اندازه یک دانه شن است. وب این عکس را در کمتر از یک روز گرفت، در حالی که تصاویر مشابه از تلسکوپ هابل چند هفته به طول می‌انجامید.

این تصویر که یکی از پنج تصویر ثبت شده توسط تلسکوپ فضایی “جیمز وب” است توسط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا طی رویدادی در کاخ سفید که به صورت زنده پخش می‌شد، رونمایی و به طور همزمان در وب‌سایت ناسا و رسانه‌های اجتماعی منتشر شد.

cbdabf o

چرا نور برخی از کهکشان‌ها خمیده به نظر می‌رسد؟ جرم ترکیبی این خوشه کهکشانی به عنوان یک عدسی گرانشی عمل کرده و پرتوهای نور را از کهکشان‌های دورتر پشت خود خمیده و بزرگنمایی کرده است. در واقع تلسکوپ جیمز وب به صد میلیون سال پس از بیگ بنگ نگاه کرده، زمانی که نخستین کهکشان‌ها و ستاره‌ها متولد شده‌اند. محققان به زودی در مورد جرم، سن، تاریخچه و ترکیب این کهکشان‌ها اطلاعات بیشتری منتشر می‌کنند، زیرا جیمز وب در جستجوی اولین کهکشان‌های کیهان است.

در ابتدای ویدئوی زیر عکس تلسکوپ جیمز وب در مقایسه با هابل را می‌بینیم که هر دو از یک نقطه از آسمان عکس گرفته‌اند، اما جیمز وب با قدرت خود می‌تواند در گرد و غبار نفوذ کرده و نور فروسرخ دورترین و کم نورترین کهکشان‌های کیهان را رصد کند.

آنچه در تصاویر می‌بینید یک خوشه‌ کهکشانی است که ۴.۶ میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارد و به واسطه‌ی عدسی گرانشی‌اش توانستیم کهکشان‌های دوردست و کم نور را نگاه کنیم. شما کهکشان‌هایی را می‌بینید که در اطراف کهکشان‌های دیگر می‌درخشند.

نور با سرعت ۳۰۰ هزار کیلومتر بر ثانیه حرکت می‌کند و نوری که از برخی از این اجرام می‌بینید بیش از ۱۳ میلیارد سال در سفر بوده‌اند تا به زمین برسد. این دورانی است که در کیهان، نخستین ستارگان و کهکشان‌ها در حال شکل‌گیری بودند.