بیگ بنگ: تیمی از فیزیکدانان نظری در دانشگاه اوپسالا سوئد، مدل ِ جدیدی از جهان ارائه کردند که ممکن است راز “انرژی تاریک” را حل کند. عاملی که باعث انبساط کیهان می‌شود.

image e String Theory Universeبه گزارش بیگ بنگ، در دهه 1990، اخترفیزیکدانان متوجه شدند که جهان ما در حال انبساط است. این امر نشان می داد که فضا، خالی نیست و در عوض، با چیزی عجیب و مبهم پر شده که مواد را از خود دور می‌کند؛ چیزی که آن را امروزه با نام «انرژی تاریک» می‌شناسیم. ماهیت ِ آن یکی از بزرگترین اسرار فیزیک بنیادی است.

دکتر سویک بنرجی و همکارانش امیدوارند نظریه ریسمان بتواند پاسخی برای سوالات ما در مورد کیهان داشته‌باشد. براساس این نظریه، همه چیز، از اجزای ریز و کوچک ارتعاشی ساخته شده است. هم‌چنین این تئوری به ابعاد بالاتر از سه بعدی که همگی میشناسیم، اشاره دارد. به مدت پانزده سال، مدل‌هایی در نظریه ریسمان وجود داشتند که ایدۀ شکل‌گیری انرژی تاریک بوده‌ است. با این حال، نقدهایی فزاینده شدیدی در این نظریه مطرح شده‌اند و حالا محققان می‌گویند که هیچ‌کدام از مدل‌هایی که تا به امروز ارائه شده‌، توانایی عملی شدن ندارند.

در مقالۀ جدید دکتر بنجری و همکارنش مدل جدیدی از انرژی تاریک ارائه شده‌ که نشان می‌دهد جهان ما درون حبابی در حال انبساط در حال پیشروی به ابعاد جدید است. آنها عقیده دارند که کل جهان در لبه این حباب در حال انبساط قرار دارد. و تمام مواد موجود در جهان، مربوط به لبه انتهایی ریسمان‌هاست که در حال گسترش به سمت ابعاد ِ دیگری هستند. به گفته محققان این حباب‌های در حال انبساط، بدون نظریۀ ریسمان هم می‌توانند وجود داشته‌باشند. و حتی می‌توان تصور کرد که حباب‌های بیشتری وجود دارند که مربوط به جهان‌های دیگری هستند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه Physical Review Letters، منتشر شده است.

ترجمه: محبوبه معصوم نیا/ سایت علمی بیگ بنگ