بیگ بنگ: محققان با کمک روشی جدید تخمین زدند در “جهان قابل مشاهده” که گستردگی بیش از 90 میلیارد سال نوری دارد، حداقل ۴۰ کوینتیلیون سیاهچاله ستاره‌وار وجود دارد.

large detailed map of the universe

به گزارش بیگ بنگ به نقل از خبرگزاری مهر، طبق پژوهشی جدید ۴۰ کوینتیلیون (۴۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) سیاه چاله ستاره‌وار در “جهان قابل مشاهده” وجود دارد. “سیاهچاله‌های ستاره‌وار” در پایان حیات برخی ستاره‌های بزرگ که جرمی بین 5 تا 150 برابر خورشید دارند، به وجود می‌آیند. دانشمندان معتقدند سیاهچاله‌های ستاره‌وار پس از تشکیل، گرد و غبار و گازهای اطراف خود را مصرف می‌کنند و از این طریق بزرگ‌تر می‌شوند.

محققان دانشکده بین المللی مطالعات پیشرفته(SISSA) در ایتالیا با استفاده از یک روش محاسباتی جدید تخمین زدند چه تعداد از این نوع سیاهچاله در کیهان ما ایجاد شده است. همچنین به گفته آنها سیاهچاله‌های ستاره‌وار حدود یک درصد ماده باریونی در جهان قابل مشاهده را تشکیل می‌دهند. باریون‌ها گروهی از مواد هستند که شامل اجزای اتم(پروتون و نوترون) نیز باشد. این گروه از ماده، سنگین‌تر از دیگر گروه‌هاست.

image

یافته‌های این تیم مسیر را برای درک بهتر سیاهچاله‌های ستاره‌وار و سیاهچاله‌هایی با جرم متوسط که ممکن است به سیاهچاله‌های کلان جرم تبدیل شوند، فراهم می‌کند. محاسبات در این تحقیق توسط آلکس سیسیلیا و همکارانش انجام شده است. این تیم برای محاسبه تعداد سیاهچاله‌های جهان قابل مشاهده، مدل‌هایی از چگونگی تکامل جفت‌های ستاره های تکی و دوتایی (و در نتیجه چه تعداد از آنها به سیاهچاله تبدیل می‌شوند) را با داده‌های مربوط به سایر ویژگی‌های کهکشانی مرتبط، ترکیب کردند.

ویژگی‌های کهکشانی مرتبطی که در این محاسبات به کار گرفته شده‌اند شامل اطلاعاتی درباره نرخ تولد و مرگ ستاره‌ها، جرم ستاره‌ها و میزان فلزی بودن محیط بین ستاره‌ای، هستند. تمام این موارد روی تشکیل “سیاهچاله ستاره‌وار” تاثیر دارند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه Astrophysical منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: sci-news.com , gizmodo.com