بیگ بنگ: تلسکوپ فضایی جیمز وب بتازگی آبفشان غول پیکری را در “انسلادوس” قمر زحل کشف کرد که آب را تا صد‌ها کیلومتر به فضا پرتاب می‌کند.

stsci gyjkxbbgygkfvwrsgt

به گزارش ایسنا، دانشمندان در “انسلادوس” قمر یخی زحل، یک «توده‌ی عظیم» از بخار آب دیدند که با ارتفاع زیادی در فضا پخش شد. به گفته محققان این توده‌ی بخار آب احتمالا حاوی بسیاری از مواد شیمیایی مورد نیاز برای شکل‌گیری حیات است. “سارا فگی” ستاره‌شناس سیاره‌ای مرکز فضایی گادرد ناسا، می‌گوید: «این بسیار عظیم است.»

دانشمندان در کنفرانسی در مؤسسه‌ی علمی تلسکوپ فضایی در بالتیمور در تاریخ ۱۷ مه، این فوران را که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب در ماه نوامبر ۲۰۲۲ مشاهده شد، شرح دادند. به گفته‌ی “فگی” یک مقاله تحقیقاتی کامل در مورد این توده عظیم در انتظار تایید است.

goSmwjvapBVeJXBUw

این نخستین‌باری نیست که دانشمندان فوارۀ آب انسلادوس در فضا را مشاهده می‌کنند، اما چشم‌انداز وسیع‌تر و حساسیت بیشتر تلسکوپ جیمز وب نشان داد که فواره‌های بخار بسیار دورتر از آنچه پیش از این تصور می‌شد به فضا پرتاب می‌شوند و در واقع چندین برابر عمیق‌تر از عرض خود انسلادوس که حدود ۵۰۴ کیلومتر است. آین آبفشان‌ها اینقدر پر فشار هستند که تا 20 برابر اندازۀ انسلادوس در فضا پخش می‌شوند.

محققان اولین‌بار در سال ۲۰۰۵ از انفجار‌های آبفشان انسلادوس مطلع شدند، زمانی که فضاپیمای کاسینی ناسا ذرات یخی را که از شکاف‌های بزرگ این قمر به سمت بالا پرتاب می‌شدند، مشاهده کرد. به گفته‌ی ناسا، این انفجار‌ها آنقدر قوی هستند که مواد آن‌ها یکی از حلقه‌های زحل را تشکیل می‌دهند.

stsci hnqmgbrqpenfsac

تجزیه و تحلیل نشان داد که این آبفشان‌ها حاوی متان، دی اکسید کربن و آمونیاک هستند. این‌ها به عنوان مولکول‌های آلی حاوی واحد‌های سازنده مواد شیمیایی لازم برای توسعه حیات شناخته می‌شوند. یک تیم بین‌المللی از محققان در تحقیقی که سال گذشته در مجله علوم سیاره‌ای منتشر شد بیان کردند که حتی ممکن است برخی از این گاز‌ها توسط خود حیات تولید شده باشد.

آب یکی دیگر از شواهد موجود در پرونده‌ی وجود احتمالی حیات در “انسلادوس” است. “انسلادوس” به طور کامل در لایه‌ای ضخیم از یخ ساخته شده از آب پوشیده شده است، اما اندازه‌گیری چرخش این قمر نشان می‌دهد که اقیانوس وسیعی در زیر آن پوسته‌ی یخی پنهان شده است. دانشمندان فکر می‌کنند فوران‌های آب که توسط جیمز وب و کاسینی رصد شده‌اند، از دریچه‌های گرمابی در کف اقیانوس این قمر می‌آیند. این فرضیه‌ای است که با حضور سیلیس، یک عنصر رایج در پوسته‌های سیاره‌ای، در توده‌های بخار پشتیبانی می‌شود.

main enceladus full

دانشمندان ناسا در حال بحث در مورد ماموریت‌های آینده برای جستجوی نشانه‌های حیات در انسلادوس هستند. کاوشگر پیشنهادی انسلادوس اوربیلندر (Orbilander) حدود شش ماه به دور این قمر خواهد چرخید و از میان توده‌های آبی آن عبور خواهد کرد تا نمونه‌هایی را جمع‌آوری می‌کند. سپس، این فضاپیما به یک فرودگر تبدیل می‌شود و روی سطح این قمر یخی فرود می‌آید. اوربیلندر ابزار‌هایی برای وزن کردن و تجزیه و تحلیل مولکول‌ها و همچنین یک توالی سنج دی‌ان‌ای و یک میکروسکوپ حمل می‌کند. انجمن سیاره‌ای گزارش داده است که دوربین‌ها، صدا‌های رادیویی و لیزر‌ها از راه دور سطح این قمر را اسکن می‌کنند.

ماموریت پیشنهادی دیگر شامل ارسال یک مار رباتیک مستقل به اعماق آب‌های زیر سطح انسلادوس است. این ربات که «Exobiology Extant Life Surveyor» نام دارد، دارای دوربین و لیدار بر روی سر خود است تا به آن کمک کند تا در محیط ناشناخته‌ی کف اقیانوس انسلادوس حرکت کند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. کلا چهار نقطه در منظومه شمسی وجود داره ، که میتونیم امیدوار به کشف حیات بیگانه در اونها باشیم : ۱- مریخ ۲- قمر اروپا ( مشتری ) ۳- قمر تایتان ( زحل ) و در نهایت همین قمر انسلادوس که متعلق به زحل هست ، خیلی از دانشمندان بر این باور هستن که : مریخ زمانی مثل زمین جو غنی و میدان مغناطیسی قدرتمندی داشته و در نتیجه آب مایع روی سطح اون به فراوانی وجود داشته و به احتمال زیاد موجوداتی در اون زندگی میکردن ( هنوز هم میشه به کشف حیات در قطب های مریخ امیدوار بود ) ، قمر اروپا هم شرایطی مشابه با همین انسلادوس داره یعنی به احتمال زیاد در زیر یخ های ضخیم اون ، اقیانوسی از آب مایع وجود داشته باشه ، تایتان هم که بدون شک بعد از مریخ ، بیش ترین شانس رو برای در اختیار داشتن حیات بیگانه داره و انسلادوس هم که هر روز داره اخبار امیدوار کننده ای ازش منتشر میشه ( در کل یه حسی بهم میگه : تا کمتر از ۵۰ سال دیگه میتونیم اولین نشانه ها از حیات بیگانه رو در منظومه شمسی خودمون کشف کنیم ، حتی فکر کردن در موردش هم برام لذت بخشه 😍😍 )

  2. زیر یخ های انسلادوس : اقیانوس عظیمی از آب مایع وجود داره که پیش بینی میشه از نظر مواد معدنی شبیه به اقیانوس های زمین باشه !! همین موضوع باعث شده دانشمندان بیش از قبل امیدوار به کشف حیات فرازمینی در این قمر باشند ، به احتمال خیلی زیاد : موجودات میکروسکوپی مثل باکتری ها یا آغازیان ، در آب های زیر سطحی انسلادوس وجود داشته باشن که شاید کشفشون برای ما زیاد جذاب نباشه ، اما بدون شک تبدیل به بزرگ ترین دستاورد تاریخ بشر خواهد شد ، چون بالاخره بعد از قرن ها به ما نشون میده که حیات فقط مختص کره زمین نیست و میشه در تمامی نقاط کیهان به دنبال اون گشت ( و چه بسا روزی با بیگانگان هوشمند هم ارتباط برقرار کنیم )