بیگ بنگ: تلسکوپ فضایی جیمز وب این بار به سحابی خرچنگ نگاه دقیق انداخت. این چیزی است که پس از انفجار یک ستاره باقی ‌مانده است.

The Crab Nebula

به گزارش بیگ بنگ، این ستاره نوترونی که به تب اختر معروف است، به شکل یک نقطۀ درخشان در نزدیکی مرکز سحابی قرار دارد. همانند یک دیناموی کیهانی، این بقایای فروپاشی شده از هستۀ ستاره نیروی انتشار گرد و‌ غبار خرچنگ را در طیف الکترومغناطیسی تأمین می‌کند.

سحابی خرچنگ که ۶۵۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد حاصل یک ابرنواختر است که پر از رشته‌های اسرارآمیز می‌باشد. انفجار ابرنواختری که این سحابی را شکل داد نخستین‌بار در سال 1054 پس از میلاد توسط منجمان چینی و سرخپوستان رصد شد. ویدئوی زوم به سحابی خرچنگ را در اینجا تماشا کنید:

تلسکوپ فضایی جیمز وب با استفاده از دوربین فروسرخ نزدیک و فروسرخ میانی خود، می‌تواند تا ترکیب مواد پرتاب شده به فضا، به ویژه محتوای آهن و نیکل را مشخص کند. دانستن این ویژگی‌ها به محققان کمک می‌کند تا بدانند چه نوع انفجاری باعث ایجاد سحابی خرچنگ شده است.

جیمز وب در نور فروسرخ نشان می‌دهد که بقایای ابرنواختر خرچنگ از چند جزء مختلف تشکیل شده، از جمله گوگرد یونیزه (به رنگ قرمز-نارنجی)، آهن یونیزه (آبی)، گرد و‌ غبار (زرد-سفید و سبز)، و تابش سنکروترون (سفید).