بیگ بنگ: ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب، برای نخستین‌بار مولکول حیاتی کربن را در فضا شناسایی کردند.

imagea

به گزارش بیگ بنگ، دانشمندان ترکیبی به نام کاتیون متیل یا CH۳+ را در یک منظومۀ ستاره‌ای جوان کشف کردند که ۱۳۵۰ سال نوری با زمین فاصله دارد. “کاتیون متیل” به عنوان یکی از عوامل کلیدی در ایجاد ترکیبات شیمیایی کربن پیچیده مورد نیاز برای حیات است.  این ترکیبات کربنی برای دانشمندان جذاب هستند، زیرا به عنوان پایه و اساس حیات، شناخته می‌شوند.

جیمز وب با طیف سنجی توانست ترکیب شیمیایی کربنی کاتیون متیل را در یک قرص پیش‌سیاره‌ای به نام «دی۵۰۶-۲۰۳» (d203-506) شناسایی کند که به دور یک ستاره کوتوله سرخ جوان می‌چرخد.

The Orion Bar region (NIRCam image)

تصاویر جیمز وب بخشی از سحابی شکارچی را نشان می‌دهد که به عنوان «نوار شکارچی» شناخته می‌شود، جایی که نور پرانرژی فرابنفش با ابرهای متراکم مولکولی در تعامل است و باعث تاثیر عمیق در مولکول‌ها و مواد شیمیایی موجود در قرص‌های پیش‌سیاره‌ای می‌شود.

این قرص‌ها که از گاز و غبار ساخته شده‌اند، مواد لازم برای تشکیل سیاره‌ها به شمار می‌روند. سیارات در این هاله‌های گاز و غبار ستار‌ه‌ای، متولد می‌شوند و منظومه‌های سیاره‌ای را به وجود می‌آورند. پرتوهای فرابنفش می‌توانند کلید تشکیل کاتیون متیل باشند و انرژی کافی برای آغاز شیمی آلی و ساخت مولکول‌های کربن پیچیده‌تر را فراهم کنند.

The Orion Bar region (upscaled MIRI image)

“کاتیون متیل” با طیف وسیعی از مولکول‌ها به خوبی واکنش می‌دهد و اخترشناسان مدت‌هاست آن را به دلیل خواص شیمیایی منحصر به فردی که دارد به عنوان یک عنصر سازنده مهم در شیمی آلی میان‌‌ستاره‌ای در نظر گرفته‌اند. جالب است این ترکیب تاکنون در فضا کشف نشده بود.

این کشف نه تنها حساسیت جیمز وب را نشان می‌دهد، بلکه اهمیت وجود شیمی آلی در فضای میان ‌ستاره‌ای را تایید می‌کند که در نهایت منجر به شکل‌گیری حیات می‌شود. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Nature منتشر شده است.