بیگ بنگ: یافته‌های محققان موسسه فناوری راچستر، نشان می دهد حاشیۀ کهکشان‌های مارپیچی، سیاهچاله‌های عظیمی در خود دارند. این مناطق که تاکنون از آنها غافل بودیم، محل تازه‌ای هستند که می توان برای مشاهده امواج گرانشی مد نظر قرار داد.

heinkevisualبه گزارش بیگ بنگ، تحقیق فوق سیاهچاله‌های عظیمی را از طریق تحلیل مواد متشکله قابل رویت ِ آنها که در واقع ابرنواخترهایی با هستۀ در حال فروپاشی هستند، بررسی می کند. با کمک داده‌های تحقیقی رصدخانه لیک برای جستجوی ابرنواختر در کهکشان‌های نزدیک، تیم محققان نسبت ابرنواخترها را در نواحی بیرونی کهکشان‌های مارپیچی با نسبت آنها در میزبان‌های شناخته شده یعنی کهکشان‌های کوتوله، مقایسه کرده و اعداد قابل قیاسی برای حاشیۀ کهکشان‌های مارپیچی معمولی و کهکشان‌های کوتوله معمولی کشف کردند که برابر بود با شکل‌گیری دو ابرنواختر با هستۀ در حال فروپاشی، در هر هزار سال. مطالعه فوق تحت عنوان «نسبت ابرنواختر فرای اشعه اپتیکال» در جلد بعدی نشریۀ اخترفیزیک منتشر خواهد شد.

سوکانیا چاکرابارتی محقق ارشد و استادیار اخترفیزیک در موسسه فناوری راچستر می گوید: «میزان اندک عناصر سنگین‌تر از هیدروژن و هلیوم در کهکشان‌های کوتوله شرایط مساعدی برای شکل‌گیری سیاهچاله‌های غول‌پیکر و جفت‌های دوتایی سیاهچاله پدید آورده است.» وی افزود:« اگر ابرنواخترهایی با هسته در حال فروپاشی نیاکان سیاهچاله‌های دوتایی باشند که توسط پروژۀ لایگو(LIGO) کشف شدند، آنچه که ما فهمیدیم روشی قابل اتکا در شناسایی کهکشان‌های میزبان منشاهای امواج گرانشی قلمداد می شود. از آنجا که این سیاهچاله‌ها هم ترازی الکترومغناطیس در مراحل اولیه زندگی‌شان دارند، می توانیم موقعیت‌شان را در آسمان مشخص نموده و به دنبال سیاهچاله‌های عظیم بگردیم.»

NGCیافته‌های این تحقیق در کنار تحقیق چاکرابارتی در سال 2017 نشان می دهد که بخش‌های بیرونی کهکشان‌های ِ مارپیچی می توانند بیشتر مد نظر تحقیقات علمی قرار گیرند. این مناطق به نسبتی قابل مقایسه با کهکشان‌های کوتوله باعث پیدایش ستارگان شده و میزان ِ عناصر سنگین در آنها کم است که در نتیجه محلی مناسب برای پیدایش سیاهچاله‌های غول‌پیکر میباشند.

در مطالعه فوق عوامل احتمالی موجود در این محیط‌های کهکشانی مساعد از یکدیگر تفکیک شدند. چاکرابارتی می گوید:« حال می دانیم که هر دوی این عوامل تاثیرگذار بوده و مرحلۀ بعدی، انجام تحقیقات گسترده‌تر برای کشف این مسئله است که آیا می توانیم این نسبت‌ها را تغییر دهیم؟» برنان دلی فارغ‌التحصیل دورۀ علوم کامپیوتر از موسسه فناوری راچستر دیگر محقق این پروژه که در تحلیل داده‌های این تحقیق با چاکرابارتی همکاری داشته، می گوید:« این تحقیق می تواند در تعیین این امر که کدام کهکشان‌ها در بررسی هم ترازهای الکترومغناطیس سیاهچاله‌های عظیم موثرتر هستند، مثمر ثمر باشد.»

ترجمه: مریم رفیعی/ سایت علمی بیگ بنگ