بیگ بنگ: سیاهچاله کلان جرم کهکشان راه‌شیری که “کمان ای*”(Sagittarius A*) نام دارد دارای ستاره و گرد و غبار فراوانی در اطراف خود است. این سیاهچاله یک منبع قوی امواج رادیویی بسیار فشرده و پرجرم در مرکز کهکشان راه‌شیری است. پژوهش جدید دانشمندان چرخش چهار جرم غیرمعمول را به دور سیاهچاله “کمان ای” نشان می‌دهد.

image e G Objectsبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، “آندره قز” یکی از نویسندگان این مطالعه و استاد دانشکده اخترفیزیک دانشگاه کالیفرنیا گفت: این اجرام همانند گاز هستند اما مانند ستاره‌ها رفتار می‌کنند. این گروه از اجرام، “اجرام جی”(G objects) نام دارند و تاکنون دانشمندان اطلاعات زیادی دربارۀ آنها به دست نیاورده‌اند و تنها متوجه انتشار گرد و غبار حرارتی از آنها شده‌اند. از نظر ظاهری فشرده به نظر می‌رسند و هنگامی که مدارهایشان آنها را به سیاهچاله نزدیک‌تر می‌کند، اجرام کشیده‌تر می‌شوند. مدار آنها از حدود ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ سال متغیر است.

این اجرام با نام‌های G۳ ، G۴ ، G۵ و G۶ برچسب گذاری شده‌اند. این مجموعه تازه کشف شده اولین گروه از اجرام گروه جی هستند که در نزدیکی مرکز کهکشان ما یافت شده‌اند. G۱ در سال ۲۰۰۵ توسط گروه تحقیقاتی قز کشف شد و پس از آن نیز آنها موفق به کشف G۲ شدند. وقتی دانشمندان مدارهای هر جرم را تعیین کردند، دریافتند که G۱ و G۲ دارای مدارهای مشابه هستند، G۳ ، G۴ ، G۵ و G۶ اما دارای مدارهای متفاوتی هستند.

“مارک موریس” یکی از پژوهشگران این مطالعه از دانشگاه کالیفرنیا گفت: یکی از چیزهایی که راجع به اجرام G هیجان‌انگیز است، این موضوع است موادی که از آنها توسط نیروهای کشندی از سیاهچاله مرکزی جدا شده و به بیرون می‌آیند، ناگزیر باید مجددا در سیاهچاله قرار گیرند و وقتی چنین اتفاقی بیفتد، ممکن است بتواند یک نمایش آتش بازی چشمگیر تولید کند زیرا مواد بلعیده شده توسط سیاهچاله گرم می‌شوند و قبل از ناپدید شدن در افق رویداد پرتوهای فراوان منتشر می‌کنند.

dXhtHYPcSBxJEQzTXugBYهر چهار جرم ستاره‌های دوگانه بودند که به دلیل نیروی گرانشی قوی سیاهچاله مرکزی در هم ادغام شده‌اند. ادغام دو ستاره بیش از یک میلیون سال طول می‌کشد. ادغام ستاره‌ها ممکن است بیشتر از آنچه فکر می کردیم در جهان اتفاق افتد و احتمالاً بسیار رایج است. سیاهچاله‌ها ممکن است سبب ادغام ستاره‌های دوگانه با یکدیگر شوند. این احتمال وجود دارد که بسیاری از ستاره‌هایی که ما آنها را تماشا کرده‌ایم محصول نهایی ادغام‌هایی باشد که هم اکنون آرام هستند. ما در حال یادگیری چگونگی تکامل کهکشان‌ها و سیاهچاله‌ها هستیم. نحوۀ تعامل ستارگان دوگانه با یکدیگر و با سیاه‌چاله‌ها با نحوه تعامل ستارگان با سایر ستاره‌ها و سیاه‌چاله بسیار متفاوت است.

ستاره دوگانه یک سامانه ستاره‌ای است که در آن دو ستاره به دور مرکز سنگینی سراسری مشترک میان خود گردش می‌کنند. سامانه‌های دارای بیش از دو ستاره را سامانه‌های چند ستاره‌ای می‌نامند. ستارگان دوتایی در اخترفیزیک بسیار مهم هستند، زیرا ویژگی‌های مدار آن‌ها جرم و چگالی آن ستارگان را برای اخترشناسان مشخص می‌کند. ستاره‌های دوتایی گاهی می‌توانند بین یکدیگر جرم تبادل کنند و تکامل یابند. دانشمندان این اطلاعات را توسط داده‌های “تلسکوپ‌های کِک” و “طیف سنج تصویربرداری مادون قرمز رصدخانه کک” به دست آورده‌اند. یافته‌های این مطالعه در مجله Nature منتشر شد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: livescience.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.