بیگ بنگ: فضاپیمای «اُسیریس-رِکس» ناسا که نمونه خاک سیارک «بنو» را در سال ۲۰۲۰ جمع‌آوری کرد، قرار است آنها را در ۲۴ سپتامبر(2 مهر) به زمین تحویل دهد. جالب است بدانید قدمت این نمونه‌ها به دوران اولیه تشکیل منظومه شمسی برمی‌گردد.

d tag frames

در عکس بالا بازوی فضاپیمای اُسیریس-رِکس را می‌بینیم که در ۲۰ اکتبر سال ۲۰۲۰ پس از نزدیک شدن دقیق به سطح سیارک بنو، سطح این سنگ فضایی را لمس و مقداری نمونه جمع‌آوری کرد. این تصویر درست پس از تماس سطحی با سیارک ثبت شد، زمانی که فضاپیما ۳۲۱ میلیون کیلومتر با سیاره زمین فاصله داشت.

اکنون، تقریباً سه سال بعد، در روز یکشنبه ۲۴ سپتامبر، آن نمونه‌ها قرار است به سیاره‌ی زمین برسد. کپسول بازگشت نمونه توسط فضاپیمای اُسیریس-رِکس در حالی که از نزدیکی زمین عبور می‌کند، به سوی زمین رها می‌شود. پس از باز کردن بسته‌بندی، یک چهارم از مواد بازیابی شده در اختیار محققان قرار می‌گیرد. باقی مواد نیز برای سایر دانشمندان در حال حاضر و نسل‌های آینده حفظ خواهد شد. اعتقاد بر این است که سیارک بنو احتمالا حاوی ترکیبات آلی مانند کربن، هیدروژن، اکسیژن و نیتروژن است که می‌تواند سرنخ‌هایی از نحوه‌ی آغاز حیات در زمین ارائه دهد.

bennu

پس از پرتاب نمونه، “فضاپیما” پیشران‌های خود را روشن می‌کند و از کنار زمین عبور می‌کند تا به سمت مقصد بعدی خود یعنی سیارک آپوفیس برود. طبق برنامه این کاوشگر در سال 2029 به این سنگ فضایی می‌رسد و اقدامات خود را در یک ماموریت طولانی به نام OSIRIS-APEX انجام خواهد داد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: space.com , apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.