بیگ بنگ: ناسا با انتشار تصاویری از کاوشگر خورشیدی پارکر اعلام کرد که این فضاپیما با یک طوفان خورشیدی شدید برخورد داشته و در واقع از میان آن عبور کرده است. این فضاپیما در هنگام برخورد به این طوفان ۹ میلیون کیلومتر با خورشید فاصله داشت.

cLBLRUQDdvVpdhkyjzL

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، فضاپیمای پارکر ناسا تصاویری باورنکردنی را هنگام عبور از فوران خورشید ثبت کرد. این فضاپیما در تاریخ ۵ سپتامبر ۲۰۲۲ با یک طوفان خورشیدی شدید برخورد داشته و نتیجه‌های یافته‌های آن در یک مقاله منتشر شده است. تصاویری که به دانشمندان روی زمین ارسال شده نشان می‌دهد که فوران‌های طوفانی خورشید، گرد و غبار فضایی باقیمانده از شکل‌گیری منظومه شمسی را به درون خود می‌کشد.

به گفته آژانس فضایی ناسا، این کاوشگر خود را در میانه یکی از قوی‌ترین خروج‌های جرم تاجی(CME) که تاکنون ثبت شده است، یافته است، رویدادی تصادفی که گنجینه‌ای از داده‌های بالقوه آشکار را در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.

خروج جرم تاجی، فوران‌های عظیم از جو بیرونی خورشید یا تاج هستند. آنها به قدری قدرتمندند که به طور بالقوه می‌توانند ارتباطات و فناوری‌های ناوبری مانند ماهواره‌ها را مختل کنند و حتی شبکه‌های برق روی زمین را از کار بیاندازند. غبار بین سیاره‌ای شامل ذرات ریز سیارک‌ها، دنباله‌دارها و سیارات است و در سرتاسر منظومه شمسی یافت می‌شود.

ناسا می‌گوید که یادگیری بیشتر در مورد نحوه تعامل خروج جرم تاجی با غبار بین سیاره‌ای می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا سرعت سفر خروج جرم تاجی به سمت زمین را بهتر تعیین کنند، که به نوبه خود می‌تواند منجر به بهبود در پیش‌بینی زمان دقیق اثرات آنها بر سیاره ما شود. نکته هیجان‌انگیز است این است که این تصاویر از نزدیک به دانشمندان بهترین شانس را برای توصیف پویایی گرد و غبار در پی خروج جرم تاجی می‌دهد، کاری که هنگام مشاهده چنین رویدادی از راه دور انجام آن دشوار است.

parker probes path thr

“گیلرمو استنبورگ” اخترفیزیکدان در دانشگاه جان هاپکینز که پارکر را ساخته و راه‌اندازی کرده گفت: «این فعل و انفعالات بین خروج جرم تاجی و گرد و غبار دو دهه‌ی پیش به عنوان نظریه مطرح شد، اما تا زمانی که کاوشگر خورشیدی پارکر عمل خروج جرم تاجی را مانند جاروبرقی ثبت نکرد، مشاهده نشده بود.»

ناسا می‌گوید که خروج جرم تاجی گرد و غبار را در فاصله حدود 9 میلیون کیلومتری از خورشید جابجا کرد و افزود که تقریبا بلافاصله توسط دیگر غبارهای بین سیاره‌ای در منظومه شمسی جایگزین شد. این کاوشگر تاکنون چهار بار از همین فاصله به دور خورشید چرخیده، اما محققان تنها یک بار چنین پدیده‌ای را مشاهده کرده‌اند. در نتیجه حدس زده می‌شود که تخلیه غبار احتمالاً فقط از طریق قدرتمندترین تاج‌ها رخ می‌دهد.

دانشمندان معتقدند مطالعه در این زمینه می‌تواند به پیش‌بینی بهتر وضعیت آب‌وهوای فضایی کمک کند. پارکر در سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد و قرار است این ماموریت دستکم هشت سال طول بکشد. جزئیات بیشتر این پژوهش در The Astrophysical Journal متشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: space.com , phys.org