بیگ بنگ: در تاریخ ۶ دسامبر ۲۰۲۰، فضاپیمای هایابوسا ۲ آژانس اکتشاف هوافضای ژاپن پس از شش سال پرواز در فضا سرانجام به زمین باز می‌گردد. این سفینه‌ پس از ۵ میلیارد کیلومتر سفر در فضا با محموله‌ گران‌بهایی به خانه باز می‌گردد.

abffedfeadfbfeeبه گزارش بیگ بنگ، این فضاپیما محموله‌ی بسیار نادر و گران‌بهایی دارد که به سختی بدست آمده است. کاوشگر هایابوسا ۲ حداقل ۱۰۰ میلی‌گرم سنگ و خاک جمع‌‌‌آوری شده از سطح سیارک ریوگو را با خود به زمین پرت می‌کند و خودش برای بازدید از یک سیارک دیگر در فضا پیشروی می‌کند.

بازگشت هایابوسا ۲ شاهکار علوم فضایی است، یک کاوشگر که حدود 5.24 میلیارد کیلومتر را در فضا، سفر کرده است. سیارک ریوگو در مدار بیضوی شکل به دور خورشید می‌چرخد. برنامه‌ریزی سفر هایابوسا ۲ شامل محاسبه‌ی مکان سیارک و ترسیم مسیری بود که بتواند فضاپیما را به مکان مورد نظر برساند و از گرانش ِ زمین برای حرکت‌های پرشتاب استفاده کند. سپس، فضاپیما توانست دو بار سیارک را لمس کرد، هر دو بار مواد را جمع‌آوری و دوباره از سیارک دور شد. اکنون این فضاپیما در مسیر بازگشت به خانه قرار دارد و تیم جمع‌آوری نمونه‌ها همگی به شهر کویری “وومرا”، در جنوب استرالیا رسیده‌اند.

lg Hayabusa featتمرینات بازیابی کپسول و آزمایش فناوری استفاده شده برای ردیابی کپسول ورودی در حال اجرا است. اعضای مقدماتی تیم که قبلاً قرنطینه‌ی دو هفته‌ای کووید-۱۹ خود را پاکسازی کرده‌اند، هفته‌ی گذشته وارد پایگاه نیروی هوایی سلطنتی وومرا شدند و مقدمات فرود و بازیابی را آغاز کردند.

این محموله‌ی کوچک یک نقطه عطف بزرگ است. فقط یک مأموریت دیگر با موفقیت نمونه‌های سیارک را به زمین باز گردانده است. ماموریت اصلی هایابوسا 1 در سال 2010 نمونه‌هایی از سیارک ایتوکاوا را به زمین بازگرداند، اما دستگاه نمونه‌برداری از کار افتاده بود و فقط چند میکروگرم ماده به خانه رسیده بود.

در مقایسه با این ماموریت، ۱۰۰ میلی گرم مقدار بیشتری ماده است و دانشمندان امیدوارند که بتوانند آزمایشات دقیقی را انجام دهند. از آنجا که ریوگو یک سیارک ابتدایی کربنی است، تصور می‌شود که بکرترین مواد در منظومه شمسی را از زمان تشکیل در حدود 4.5 میلیارد سال پیش نسبتاً بدون تغییر حفظ کرده باشد.

دانشمندان امیدوارند که این نمونه‌ی کوچک بتواند اطلاعاتی در مورد دوران آغازین منظومه شمسی و شکل‌گیری و تکامل سیارات سنگی داخل فراهم کند. پیش‌بینی می‌شود که این کپسول در تاریخ 6 دسامبر سال 2020 بین 3.30 صبح تا 4.30 صبح به وقت مرکز استرالیا، پایین بیاید و با برخورد به جو زمین، یک گلوله آتشین درخشان ایجاد کند. یک سپر حرارتی ویژه از کپسول در برابر دمای حدود 3000 درجه سانتیگراد، محافظت خواهد کرد.

dfaaecfbafbbcbانتظار می‌رود کپسول پس از استقرار چتر خود در یک منطقه‌ی 100 کیلومتر مربعی در منطقه حفاظت شدۀ وومرا فرود بیاید و یک سیگنال رادیویی برای تیم بازیابی ارسال کند. پس از فرود، این سیگنال از ایستگاه‌های زمینی قابل‌تشخیص نیست، بنابراین یک هلی‌کوپتر برای ردیابی کپسول از بالای آن پرواز می‌کند.

کپسول پس از قرارگیری با هلی‌کوپتر به یک مرکز جستجوی سریع منتقل می‌شود. در آنجا، قبل از قرار دادن ظرف در یک جعبه حمل و نقلِ دربسته و انتقال آن به ژاپن، از هر نوع گاز داخل ظرف نمونه‌برداری می‌شود. این زمانی است که مرحله‌ی بعدی فرآیند تحقیق واقعاً آغاز می‌گزدد زیرا دانشمندان کار سخت و دشوار مطالعه و تجزیه و تحلیل سنگ را آغاز می‌کنند‌. سازمان فضایی ژاپن در حال بررسی است تا بتواند این رویداد را بصورت زنده پخش نماید.

در همین حال، پرواز هایابوسا ۲ ادامه خواهد داشت. توقف بعدی آن سیارک (98943) 2001 CC21 در ژوئیه سال 2026 خواهد بود و پس از آن تا زمان میعادگاه بعدی در ژوئیه سال 2031 مسیر خود را به سمت سیارک 1998 KY26 ادامه خواهد داد.