بیگ بنگ: در حالی که “جیمز وب” به مدار خود نزدیک می‌شود، ناسا اعلام کرد؛ تمام 18 بخش آینۀ اصلی و آینه ثانویه به طور کامل نصب شدند تا این تلسکوپ آمادۀ همترازی آینه‌ها باشد.”

webb artists conception

تلسکوپ جیمز وب نصب آینه‌های خود را در ده روز گذشته با موفقیت انجام داد. این آینه‌ها در حال حاضر آماده رصد نیستند، ابتدا ناسا باید فرآیند پر زحمت تنظیم موقعیت هر آینه را به انجام برساند تا این ۱۸ آینه مجزا تبدیل به یک آینه بزرگ شوند. هر یک از این آینه‌ها با هفت محرک در مقیاس میکرونی و نانومتری حرکت داده می‌شوند تا روند همترازی آینه‌ها انجام شود، این پروسه تقریباً سه ماه طول خواهد کشید.

به گفتۀ ناسا، “جیمز وب” تاکنون 97 درصد از مسیر خود را طی کرده و در روز سه بهمن به نقطه لاگرانژ ۲ می‌رسد، ‌وقتی “وب” به مدارش برسد پیشران خود را روشن می‌کند تا تلسکوپ را در مدار مورد نظر در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری از سطح زمین قرار دهد.

در مرحله بعدی آینه‌ها در مقیاس میکرونی و نانومتری حرکت داده می‌شوند تا به موقعیت اپتیکی نهایی برای یک آینه یکدست و همتراز برسند. روند تراز کردن آینه‌ها تقریبا سه ماه طول می‌کشد و بعد از آن جیمز وب می‌تواند نخستین عکس‌ها را ثبت نماید که احتمالا تار هستند تا تنظیم نهایی آینه‌ها انجام شود. در ویدئوی بالا روند همترازی را تماشا کنید.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. ممنون از مطالب خوبتون
    چرا اینقدر طول میکشه تا آینه ها هم تراز شن؟ حرکت نانومتریشون یا ارسال و دریافت سیگنال از زمین باعث طولانی شدنش میشه؟ دلیلش چیه؟

    1. علتش اینه که سرعت توی فضا به نسبت زمان معکوس ضربدری میخوره

    2. حرکت نانومتریشون باعث طولانی شدن این پروسه میشه بعلاوه اینکه همه آینه ها تعدادشون ۱۸ عدده که همه رو باید تراز کنن