بیگ بنگ: شما در حال تماشای یک عکس جدید و هیجان‌انگیز از سیاهچاله هستید! عکس جدید رو دوست دارید؟ خطوطی که مشاهده می‌کنید خطوط میدان مغناطیسی سیاهچاله است که جریان ماده را به شکل یون نشان می‌دهد.

image e M Polarizationبه گزارش بیگ بنگ، تلسکوپ “افق رویداد” توانست قطبش (جهت‌گیری) نوری که به دور سیاهچاله‌ی بزرگ در مرکز کهکشان M87 پیچ می‌خورد را اندازه‌گیری کند. تصاویر قطبش نشان می‌دهند که این فوران، توسط جریان پلاسما شکل گرفته است که توسط میادین مغناطیسی مجاور سیاه‌چاله محبوس می‌شود و در برابر گرانش قوی مقاومت می‌کند.

این سیاهچاله عظیم حدود ۵۵ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد و تلسکوپ افق رویداد از روی زمین آن را شناسایی کرده است. این عکس جدید به اخترشناسان کمک می‌کند تا میدان مغناطیسی اطراف سیاهچاله را اندازه بگیرند؛ این نخستین‌باری است که محققان سیاهچاله را از نمای بسیار نزدیک بررسی می‌کنند. [بی‌نهایت حلقۀ نور در اطراف سیاهچاله‌ها وجود دارد]

image e M Polarization میدان‌های مغناطیسی اطراف سیاهچاله‌ها هنوز به خوبی درک نشده‌اند. اما ما تصور می‌کنیم که آنها مسئول پرتاب جت‌های عظیم مواد به مناطق اطراف سیاهچاله با سرعت نزدیک به نور هستند. امیدواریم که این اندازه‌گیری به ما امکان دهد این روند را بهتر درک کنیم. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

دیدن سیاهچاله‌ها بسیار دشوار است. نور نمی‌تواند از کشش گرانشی شدید آنها فرار کند اما به لطف محیطی که این اجرام در اطراف خود ایجاد می‌کنند، می‌توان حداقل تصویر شبح مانندی را از آنها دید. هنگامی که سیاه‌چاله‌ها مقادیر زیادی از غبار و گاز را به سوی خود می‌کشند، این ماده گرم می‌شود و در یک ساختار دیسک مانند موسوم به “قرص برافزایشی“(accretion disc) می‌درخشد و سایه‌ای دایره‌ای شکل در مرکز سیاهچاله به جا می‌گذارد. این همان پدیده‌ای است که “تلسکوپ افق رویداد” ثبت کرد و تصویر آن در آوریل ۲۰۱۹ منتشر شد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: sci-news.com , space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.