بیگ بنگ: آیا تا به حال، خوشه‌ی ستاره‌ای پروین را دیده‌اید؟ حتی اگر هم آن را دیده باشید این چهره آمیخته با غبار آن را ندیده‌اید. ستاره‌های پرنور این خوشه‌ بدون نیاز به دوربین دو چشمی حتی در قلب برخی شهرهای آلوده به نور دیده می‌شوند.

m45_colombari_960

خوشه پروین نام خوشه‌ای در صورت فلکی گاو میباشد و در لیست مسیه به M45 نام‌گذاری شده‌است. این خوشه یکی از معروف‌ترین خوشه‌های ستاره‌ای آسمان است. اگر در هر مکانی با آسمان تاریک٬‌ برای مدت طولانی به این خوشه نوردهی شود٬ غبارهای پیرامون‌اش بسیار واضح خواهند شد.  به این خوشه در گذشته هفت خواهران هم می‌گفتند چرا که به طور معمول فقط هفت ستاره از بیش از دویست ستاره شناخته شده آن، با چشم غیر مسلح قابل دیدن هستند.

خوشه پروین در میان 14 خوشه ای که با چشم غیرمسلح در آسمان دیده می شود واقعا” منحصر به فرد است. خوشه پروین در فاصله حدود 400 سال نوری از ما و در صورت‌فلکی گاو با قطری برابر 12 سال نوری وجرم کل  800 برابر جرم خورشید جای دارد. سن این خوشه بین 75 تا 150 میلیون سال تخمین زده شده است.حرکت فضایی ستارگان این خوشه چنان است که این خوشه به سمت جنوب شرق در حرکت است اما ما هر 36000 سال جابجایی این خوشه را نسبت به ستاره های زمینه به اندازه قطر ماه در آسمان خواهیم دید.

m45_gendler_960

اگر صورت فلکی جبار را به همراه آن کمربند معروفش به خوبی بشناسید، برای یافتن و رصد خوشه پروین مشکل خاصی نخواهید داشت. در حدود 11 برابر عرض کمربند صورت فلکی جبار و در راستای آن به طرف راست شکارچی حرکت کنید. سپس به هفت ستاره درخشان و جفت هم می رسید که در کنار یکدیگر یک خوشه بسیار زیبا را می سازند.

Read More : apod , Pleiades

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.