بیگ بنگ: برخی از اَبر سیاهچاله‌ها زیر پوشش‌های ضخیمی از گاز و غبار پنهان و به اصطلاح دفن شده‌اند. این غول‌های کیهانی در وسط کهکشان‌ها به طور فعال در حال بلعیدن مواد هستند اما طبیعت پنهان این سیاهچاله‌ها (به دلیل وجود توده عظیم گاز و غبار در اطراف شان)، مشاهده آنها را به یک چالش تبدیل کرده است.

دانشمندان با استفاده از تلسکوپ اشعه ایکس ناسا 5 سیاهچاله ی پر جرم و مخفی را کشف کردند.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از سرویس فناوری آنا، آرایه تلسکوپ طیف سنجی هسته ای ناسا-نوستار (NuSTAR) اخیرا تصاویری از 5 غول سیاهچاله ای گرفته است؛ در حالی که این سیاهچاله ها از دید بیشتر تلسکوپ ها مخفی مانده بودند، اما نوستار با بالاترین انرژی اشعه ایکس که می تواند به گاز و غبار غلیظ هم نفوذ کند، این آشکارسازی را انجام داد.

این تحقیقات توسط ستاره شناسان دانشگاه دورهام در بریتانیا از این نظریه پشتیبانی می کند که سیاهچاله پرجرم بسیاری در کیهان از نظرها مخفی مانده اند. دانشمندان نوستار را روی 9 کهکشان که تصور می شود در آنها سیاهچاله های عظیم ناشناخته ای وجود دارند، زوم کرده اند. این تلسکوپ ناسا نشان داد که 5 عدد از این 9 کهکشان سیاهچاله های عظیم مخفی دارند. بنابراین دانشمندان تصور می کنند، سیاهچاله عظیم الجثه بسیار زیادتری در کیهان وجود دارد و به خاطر شرایطی که دارند، هنوز ناشناخته باقی مانده اند. جزئیات بیشتر این پژوهش در arxiv.org منتشر شده است.