بیگ بنگ: اختر‌شناسان با استفاده از دوربین قدرتمند ۵۷۰ مگاپیکسلی انرژی تاریک در شیلی دریافتند که مدار یک سیارک در مسیر عطارد و ناهید هر ۱۱۳ روز یک بار از فاصله ۲۰ میلیون کیلومتری خورشید گذر می‌کند.

art asteroid ph

به گزارش بیگ بنگ، این امر موجب می‌شود این صخره فضایی کوتاه‌ترین دوره مداری شناخته شده برای یک سیارک را داشته باشد – و تنها دومین مدار کوتاه به دور خورشید بعد از عطارد است (۸۸ روز طول می‌کشد تا عطارد سفر مداری خود را به دور ستاره‌ی ما کامل کند).

پژوهشگران تخمین می‌زنند که این سیارک در کمربند سیارکی حدفاصل مریخ و مشتری متولد شده باشد؛ جایی که محل تراکم شمار بسیاری از دنباله‌دار‌ها و سیارک‌های منظومه شمسی است. کشش‌های گرانشی حاصل از سیارات به مرور زمان این اجرام فضایی را از کمند کمربند سیارکی جدا می‌کند و به سمت خورشید در مرکز منظومه می‌برد.

از آنجایی که سیارک‌های درونی «اغلب اوقات» با تابش نور خورشید پنهان می‌شوند، دانشمندان هنگام گرگ و میش آسمان -درست پس از غروب یا پیش از طلوع آفتاب- را بهترین زمان رصد این سنگ‌های فضایی در مسیر این دو درونی‌ترین سیاره‌ها (عطارد و ناهید) در نظر می‌گیرند. در حال حاضر این سیارک در پشت خورشید پنهان شده است، با این حال اخترشناسان امیدوارند در اوایل سال آینده و با بیرون آمدن آن بتوانند نگاهی دوباره به این سیارک بیاندازند.

دانشمندان می‌گویند دمای سطح این سیارک به هنگام نزدیکی به خورشید تا ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد بالا می‌رود، حرارتی که برای ذوب فلز سرب کافی است. سیارک 2021 PH27 با گذشت زمان رفته رفته به خورشید نزدیک‌تر می‌شود و سرانجام یا جذب آن می‌شود و یا در چند میلیون سال دیگر با سیاره عطارد یا ناهید برخورد می‌کند یا در اثر گرانش سیارات درونی، از منظومه شمسی درونی به بیرون رانده شود. جزئیات بیشتر این پژوهش در وبسایت noirlab قابل دسترس است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: independent.co.uk , space.com