بیگ بنگ: بر هیچکس پوشیده نیست که انسان‌ها دوست دارند به ماه بروند. و اکنون، دانشمندان برنامه‌های دقیق‌تری در مورد چگونگی انجام این کار دارند. بتازگی کمیته اکتشافی و عملیاتی شورای مشورتی ناسا، دقیق‌ترین برنامه تاریخ بشر را در رابطه با اینکه این کار باید چگونه انجام شود منتشر نمود.

habitation conceptبه گزارش بیگ بنگ، طرح ناسا شامل چیزی است که “دروازه فضایی عمیق” نامیده می‌شود که به معنای دروازه پلتفرم مدار ماه می‌باشد. نخستین‌بار در مارس 2017 اعلام شد که این دروازه یک زیستگاه کوچک است که می‌تواند به دور ماه حرکت کند و بعنوان مکانی برای تحقیق انسان‌ها و ربات‌ها در مورد ماه و حتی چیزی فراتر از آن عمل نماید.

به عبارت دیگر، می‌توان از این دروازه بعنوان پایه‌ای برای کشف سطح ماه، انجام آزمایشات مختلف و سفرهای طولانی مدت فضایی، و آماده‌سازی تیم برای مقصدهای بسیار دورتر، استفاده نمود. با توجه به مقاله منتشر شده جدید، ناسا قصد دارد این دروازه را تا سال 2024 راه‌اندازی کند، البته اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود.

“کاترین همیلتون”، سخنگوی ناسا در بیانیه‌ای گفت، در حال حاضر، تمرکز اولیه ما روی ماه و بازگرداندن انسان‌ها به آنجاست. تیم‌های ناسا در حال انجام برنامه‌ریزی‌هایی برای استفاده از فضایی فراتر از مدار زمین در نزدیکی ماه “به منظور افزایش قابلیت‌ فناوری‌های ما، آزمایش سیستم‌های مختلف و آزمایش عملیات خود هستند و این در حالی است که هنوز راه زیادی تا انجام سفر ِ ماه گردی ما باقی مانده است.

شورای مشورتی ناسا در نشست خود که برای عموم مردم آزاد بود، اعلام کرد ساخت دروازه فضایی جزء اصلی این برنامه میباشد و به شرح زیر است:

عنصر قدرت و نیروی محرکه (PPE): مولفه‌ای که به دروازه قدرت می‌دهد و اجازه می‌دهد تا در مدارهای مختلف حرکت کند.

هوابند: نقطه خروجی است که می تواند برای پیاده‌روی فضانوردان استفاده شود یا اجازه می‌دهد انواع دیگری از راکت‌ها در دروازه استقرار یابند.

محل سکونت: بخش‌هایی از دروازه با فشار تنظیم شده که می‌تواند چهار عضو خدمه را حداکثر تا 90 روز ماموریت، در خود جای دهد.

اما قبل از اینکه فضانوردان بتوانند دروازه را به حالت مسکونی در آورند، ناسا باید کارهای زیادی را انجام دهد و باید این کار را در شش سال آینده به اتمام برساند.

DlsvVKSUwAAwVGمرحله 1: ساخت یک راکت غول آسای فضایی به نام سیستم پرتاب فضایی(SLS)، این سیستم اجزای اصلی دروازه را تا سال 2024 به فضا ارسال خواهد کرد. در سال 2024، سفینه فضایی اوریون ناسا که در حال حاضر در حال آماده‌سازی است، این قطعات را در جای خود قرار می‌دهد و دروازه را برای ساکنان آماده می‌کند.

برای ارسال فضانوردان به دروازه، SLS به موشکی نیاز دارد که قادر باشد 37 تن را به مدار اطراف ماه منتقل کند. در حال حاضر، ما موشکی نداریم که بتواند این کار را انجام دهد – و حداکثر ظرفیت ترابری فالکون اسپیس ایکس به سمت ماه نیز در حدود 18 تا 22 تن تخمین زده شده است. مهندسان می‌خواهند بدانند که چطور باید این مقدار را دو برابر کنند.

خب قطعا تکمیل سفینه‌های فضایی SLS و اوریون و تامین منابع مالی برای تمام اجزای دروازه و ارسال آنها به مدار ماه تا سال 2024 و یافتن اولین فضانوردانی که بخواهند به این سفر بروند به تلاش و زمان زیادی نیاز دارد. این کار بسیار جاه‌طلبانه است، به ویژه اینکه ساخت SLS کار ساده‌ای نیست. صنعت فضانوردی خصوصی ممکن است به ناسا کمک کند. آژانس فضایی امیدوار است که یک شرکت فضایی خصوصی، وظیفۀ ساخت سفینه فضایی را که فضانوردان را از زمین به سطح ماه برساند بر عهده بگیرد، اما تاکنون هیچگونه مشارکت ِ رسمی اعلام نشده است.

درهای دروازه (یا هوابند) به سوی راکت‌هایی که توسط سازمان دولتی فضایی و شرکت‌های خصوصی راه‌اندازی می‌شوند، باز خواهد بود. از آنجایی که شرکت‌هایی مانند اسپیس ایکس در حال انجام جهش‌های تکنولوژیکی غول‌آسا هستند، لذا احتمالا می‌توانند راکت‌هایی بسازند که قدرتمندتر و ارزان‌تر باشد. آنها می‌توانند بار بزرگی را از روی دوش ناسا بردارند. همیلتون در ادامه سخنانش افزود:«قطعا فرصت‌های زیادی برای انواع راکت‌های شرکت‌های مختلف برای عرضه تجهیزات و تدارکات به دروازه وجود خواهد داشت.»

Deep Space Gateway illustration ofحتی با وجود داشتن گزینه همکاری با شرکت‌های فضایی خصوصی روی میز، ناسا باز هم با موانع بزرگی برای ساخت دروازه فضایی و به اجرا در آوردن طرح خود روبروست. هنوز خطرات زیادی وجود دارد که فضانوردان را در این سفر فضایی تهدید می‌کند، مانند سطوح شدید تابش، انزوا، کمبود جاذبه و محیط‌های سخت و خشن.

خوشبختانه تحقیقات ناسا به خوبی پیش می‌رود و  مطالعات زیادی در ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام شده است. همیلون در این خصوص می‌گوید: «ما در تلاشیم تا از سیستم‌های خود مطمئن شویم و بیش از یک نوع سیستم حلقه بسته از لحاظ بازیافت هوا و آب داشته باشیم، چرا که نسبت به مواد مصرفی روی زمین، اعتماد کمتری به قابل مصرف بودن این گزینه در فضا داریم. با این وجود، و با توجه به نتایج این آزمایش‌ها، ناسا هنوز قصد دارد دروازه را در زمان مشخص شده راه‌اندازی کند.

بله، ناسا قبل از اینکه دروازه فضایی عمیق مدار ماه را به راه اندازی کند، باید کارهای زیادی انجام دهد. شش سال به سرعت خواهد گذشت اما در این مدت باید چیزهای غیرممکنی اتفاق بیفتد. با مشارکت مناسب دولت و شرکت‌های خصوصی و مشارکت‌های بین‌المللی، ناسا می تواند تا فضانوردان خود را به سطح ماه و یا حتی مریخ ارسال کند.

ترجمه: سهیلا دوست پژوه / سایت علمی بیگ بنگ