بیگ بنگ: ستاره‌شناسان یک انفجار رادیویی سریع را از هشت میلیارد سال پیش دریافت کردند، به این معنی که زمانی که این سیگنال منتشر شد نه خورشید وجود داشت نه زمین.

radio burst

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، دانشمندان می‌گویند این سیگنال به لطف تجربه گسترده‌اش در کیهان در واقع می‌تواند به ما کمک کند تا «ماده گمشده» را ردیابی کنیم. این سیگنال با نام FRB ۲۰۲۲۰۶۱۰A متعلق به کلاسی است که به عنوان انفجارهای رادیویی سریع(FRBs) شناخته می‌شود. همانطور که از نام آن پیداست، اینها انفجارهای تیزی از امواج رادیویی هستند که تنها چند میلی‌ثانیه طول می‌کشند و به نظر می‌رسد که از گوشه و کنار آسمان نشأت می‌گیرند. منشأ دقیق آنها ناشناخته باقی مانده، اما مظنون اصلی، یک شکل بسیار مغناطیسی از ستارگان نوترونی به نام مگنتارها(مغنااخترها) است که قبلا نیز در حال پرتاب سیگنال‌های مشکوک شبیه به FRB دیده شده‌اند.

بیشتر انفجارهای رادیویی سریع که تاکنون کشف شده‌اند، از صدها میلیون تا چند میلیارد سال نوری دورتر آمده‌اند و نزدیکترین آنها از فاصله چند ده هزار سال نوری در کهکشان راه شیری خودمان آمده بود. اما این کشف جدید که در ۱۰ ژوئن ۲۰۲۲ انجام شده، اکنون دورترین انفجار رادیویی سریع(FRB) است که تاکنون مشاهده شده است.

پژوهشگران می‌گویند شناسایی این انفجار رادیویی سریع در فاصله هشت میلیارد سال نوری از ما به احتمال زیاد نزدیک به حدی است که فناوری مدرن می‌تواند تشخیص دهد.

دکتر “استوارت رایدر” نویسنده اول این مطالعه، گفت: «ما با استفاده از مجموعه دیش‌های ASKAP توانستیم دقیقاً مشخص کنیم که این انفجار از کجا آمده است. سپس از تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی برای جستجوی کهکشانِ منشأ آن استفاده کردیم و متوجه شدیم که قدیمی‌تر و دورتر از هر منبع FRB دیگری است که تا به امروز کشف شده است و احتمالاً در یک گروه کوچک از کهکشان‌های در حال ادغام است.

همچنین این مطالعه نشان می‌دهد که FRB‌ها می‌توانند برای کمک به اخترشناسان در حل یک معمای کیهانی دیگر به نام «ماده گمشده» کمک کنند. بهترین مدل‌های ما از جهان نشان می‌دهند که کیهان باید حاوی مقدار مشخصی از ماده باشد، اما وقتی دانشمندان همه کهکشان‌ها، ستاره‌ها، سیارات، سیاه‌چاله‌ها و هر چیز دیگری را جمع‌آوری می‌کنند، به نظر می‌رسد که کمبود زیادی وجود دارد و حدود ۴۰ درصد از ماده معمولی تشکیل‌دهنده جهان مفقود است.

universe

فرضیۀ اصلی این است که همۀ این ماده به شکل گاز بسیار پراکنده‌ای است که در فضای بین کهکشانی شناور است و آن‌قدر نازک می‌باشد که تشخیص آن تقریباً غیرممکن است و همان جایی است که این انفجارهای سریع وارد داستان می‌شوند. محققان می‌توانند زمان رسیدن طول موج‌های مختلف نور را در این سیگنال‌های رادیویی مطالعه کنند و از این طریق می‌توان چگالی ماده‌ای را که از آن عبور کرده‌اند، استنتاج کرد.

هر چه سفر آن طولانی‌تر باشد، داده‌های بیشتری در آن جای دارد که این سفر را به گنجینه‌ای ارزشمند تبدیل می‌کند. اکنون به نظر می‌رسد مشاهدات جدید از این “انفجار رادیویی سریع” با فرضیه گاز بین کهکشانی پراکنده مطابقت دارد و برخی از قوی‌ترین شواهد تا به امروز را ارائه می‌دهد.

“رایان شانون” از نویسندگان ارشد این مطالعه می‌گوید: «در حالی که ما هنوز نمی‌دانیم چه چیزی باعث این انفجارهای عظیم انرژی می‌شود، این مقاله جدید تأیید می‌کند که انفجارهای رادیویی سریع رویدادهای رایجی در کیهان هستند و ما قادر خواهیم بود از آنها برای تشخیص ماده بین کهکشان‌ها و درک بهتر ساختار کیهان  استفاده کنیم.» جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Science منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: newatlas.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.