بیگ بنگ: ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل قابل اعتماد ترین اندازه گیری از جرمی که در سالهای اولیه شکل گیری کیهان وجود داشت را انجام دادند. این کهکشان کم نورترین، کوچکترین و دورترین کهکشانی است که مشاهده شده و اندازه گیری فاصله آن با این دقت تنها به علت جزئیات فوق العاده نقشه برداری از چگونگی پیچ و تاب خوردن خوشه های کهکشانی در فضا – زمان دورشان صورت گرفته است.

6a00d8341bf7f753ef01b7c6f54e04970b-800wi

به گزارش بیگ بنگ، ستاره شناسان از اثر لنز گرانشی(gravitational lensing) که خوشه های کهکشانی را بزرگنمایی می کند برای یافتن این کهکشان دور دست استفاده کردند. محققان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل، تلسکوپ فضایی اسپیتزر و تلسکوپ اشعه ایکس چاندار اقدام به بررسی خوشه‌ ی بزرگ کهکشانی آبل 2744 کردند؛ این خوشه‌ کهکشانی بقدری بزرگ بود که گرانش آن موجب انحراف نور، بزرگنمایی، تحریف اجرام و حتی درخشندگی تا 10 برابر ایجاد می کرد که موجب ایجاد پدیده‌ای موسوم به لنز گرانشی  نیز می شد.

همچنین محققان با استفاده از تجزیه و تحلیل رنگ کهکشان دور دست توانستد فاصله آن را تخمین بزنند. در حالی که نور باقیمانده کهکشان از گسترش جهان طول موجش را خم کرده بود، تغییر رنگ آن به رنگ سرخ بود، در نتیجه این تغییر رنگ و انتقال به سرخ توسط دانشمندان اندازه گیری شد. برای این جرم کیهانی اندازه انتقال به سرخ برابر 10 محاسبه شد، که بیشترین رکورد را داشت و نشان می داد که نور از جسمی در فاصله ی 13 میلیارد سال نوری به ما می رسد.

تیم دانشمندان برای اطمینان اندازه گیری خود از روش تجزیه و تحلیل رنگ برای کشف فاصله کهکشان از زمین استفاده کرده و با اطمینان 95 درصدی اعلام کردند که اندازه ی انتقال به سرخ جرم مشاهده شده برایر 10 است و قطعا این شیئ در فاصله 13 میلیارد سال نوری از ما قرار دارد؛ این کهکشان جرمی معادل 40 میلیون خورشید داشته و نرخ تولید ستاره در آن یک ستاره در هر سه سال است. طبق محاسبه ستاره شناسان این شی تازه کشف شده بطور قابل توجهی کوچک و کم نور تر از اجرام دور دست است.

به گفته آدی زیترین سرپرست تیم تحقیقاتی موسسه فناوری کالیفرنیا، این جرم می‌تواند یک نمونه منحصر بفرد از یک جمعیت زمینه‌ای و فراوان از کهکشان‌های بسیار کوچک و کم‌نور در 500 میلیون سال پس از بیگ بنگ باشد؛ این کشف به ما می گوید که کهکشان های کم نور تر از این نوع نیز وجود دارند و ما باید به جست وجوی آنها ادامه دهیم و حتی اشیای کم نور تر می توانند به ما در درک بهتر شکل‌گیری و تکامل کهکشان‌ها و کائنات کمک کنند. به گفته دانشمندان این مطالعه یکی از قابل اعتمادترین اندازه‌گیری‌ها از یک کهکشان دوردست محسوب می‌شود، چرا که محققان از دو روش “اثر لنز گرانشی” و “انتقال به سرخ” برای تعیین فاصله آن تا زمین استفاده کردند.

منبع: spacetelescope

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.