بیگ بنگ: برنامه فضایی چین قدمی به جلو برداشت و توانست دومین آزمایشگاه فضایی خود به نام تیان گونگ ۲ را به همراه دو سرنشین با موفقیت به فضا پرتاب کند. این اقدام به عنوان مقدمه راه‌اندازی یک پایگاه فضایی دائم تا سال ۲۰۲۲ محسوب می‌گردد. فضانوردان چینی یک ماه را در این آزمایشگاه سپری خواهند کرد.

57db4a48c361887b448b46e5چین شامگاه پنجشنبه ۱۵ سپتامبر (۲۵شهریور) آزمایشگاه فضایی «تیان گونگ ۲» را به همراه دو سرنشین راهی فضا کرد. تصاویر این پرتاب از تلویزیون دولتی چین به طور زنده پخش شد. فضانوردان ۳۰ روز را در این آزمایشگاه فضایی سپری خواهند کرد. این زمان دوبرابر مدت ماموریت سه فضانورد چینی است که سال ۲۰۱۳ را در آزمایشگاه فضایی «تیان گونگ۱» سپری کرده بودند.

به گفته دانشمندان چینی این طولانی‌ترین ماموریت فضانوردان این کشور تا به امروز محسوب می‌شود. فضانوردان در این یک ماه در اتاقک آزمایشگاه معلق خواهند بود و به همین دلیل امکان اقامت طولانی‌تر آنها وجود ندارد. این آزمایشگاه یک ایستگاه فضایی موقت برای زندگی فضانوردان محسوب می‌شود و آنها قرار است امکان زندگی طولانی‌تر در یک ایستگاه دائم را مورد بررسی قرار دهند.

gettyimages-166609668«تیانگونگ۲» در مداری در ارتفاع حدود 380 کیلومتری زمین قرار گرفته و قرار است در آن مطالعات فیزیک بنیادی، پزشكي، نظارت اتمسفري، كشت و زرع و بررسی طوفان‌هاي خورشيدي انجام گیرد. اين ايستگاه به ساعتي اتمي نيز مجهز است تا از آن براي بررسي نوسانات در خلاء استفاده شود. علاوه بر آزمایش‌های مختلف مداری‌، فرآیند سوخت‌ رسانی فضایی به ماهواره‌ها نیز مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.

به گفته مقامات چینی پس از پایان ماموریت آزمایشگاه فضایی، کار ساخت ایستگاه فضایی دائم شروع خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود که این عملیات از سال ۲۰۱۸ آغاز و ایستگاه فضایی دائم سال ۲۰۲۲ آماده استفاده باشد. پیشرفت‌های فضایی چین با نگرانی از سوی ایالات متحده آمریکا دنبال می‌شود. چین اما می‌گوید که این برنامه ‌جنبه غیرنظامی دارد و مقاصد اقتصادی و تحقیقاتی را دنبال می‌کند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: dw.com