بیگ بنگ: ناسا (سازمان هوا و فضای آمریکا)‌ اعلام کرد که دو ماموریت جدید برای بررسی اتمسفر و اجزای سطح سیاره ناهید در نظر دارد.

imagesvenusvenusاین دو ماموریت که «داوینچی پلاس» و «وریتاس» نام دارند قرار است در بین سال‌های ۲۰۲۸ تا ۲۰۳۰ به سیاره ناهید اعزام شوند. “بیل نلسون”، مدیر ناسا، در این باره گفت: «این دو ماموریت با این هدف انجام می‌شوند تا دریابیم چطور ناهید به جهانی جهنمی تبدیل شده که اتمسفرش قادر است سرب را ذوب کند.» دمای ناهید به پانصد درجه سانتیگراد هم می‌رسد.

آخرین‌بار در سال ۱۹۹۰ بود که ناسا کاوشگری را به مدار ناهید فرستاد. این کاوشگر، ماژلان نام داشت و برای نقشه‌برداری از سطح این سیاره به فضا رفته بود. بعد از آن هم چندباری فضاپیماهای دیگر در مسیرشان به جاهای دیگر از اطراف ناهید هم گذر کرده بودند. این دو ماموریت بعد از مرور چند طرح انتخاب شدند. ملاک انتخاب آنها هم ارزش علمی بالقوه آنها و امکان‌پذیر بودن برنامه‌های توسعه‌ای آنها بوده است.

np file
بیل نلسون مدیر ناسا

یکی از این دو ماموریت «داوینچی پلاس»(DAVINCI+)، نام دارد که مخفف عبارت “تحقیق درباره گازهای نجیب اتمسفر عمیق، شیمی و تصویربرداری سیاره ناهید” است. قرار است اتمسفر سیاره را اندازه بگیرد تا مشخص شود چطور شکل گرفته و تغییر کرده است. همچنین قرار است در این ماموریت به این سوال پاسخ داده شود که آیا ناهید در گذشته اقیانوس داشته یا نه.

در طول این ماموریت کوتاه مدت، کاوشگر کروی “داوینچی پلاس” از یک چتر نجات استفاده می‌کند تا به آهستگی بر روی سطح سیاره ناهید فرود بیاید و تصاویری را به زمین مخابره کند، همچنین طی این مدت اندازه‌گیری‌های مختلفی را انجام دهد. برای مثال این کاوشگر سعی خواهد کرد تا اثر گازهای نجیب مانند زنون که می‌تواند درک آنها از فعالیت‌های هیدرولوژیکی و آتشفشانی سیاره ناهید در گذشته را افزایش دهد، کشف کند.

davinciابزارهایی که بر روی کاوشگر “داوینچی پلاس” نصب می‌شوند، قادر به محافظت از این کاوشگر در برابر گرما و فشار عظیم این سیاره خواهند بود. این ابزارها شامل یک دوربین است و علامت پلاس در نام این پروژه نیز به دلیل وجود آن است.

ماموریت دوم، وریتاس(VERITAS)، نام دارد که مخفف عبارت  “قابلیت انتشار ناهید، علوم رادیویی، تداخل‌سنجی رادار دهانه ترکیبی، توپوگرافی و طیف سنجی” است. این ماموریت قرار است نقشه سطح ناهید را تهیه کند. هدف این است که به تاریخچه سطح‌شناسی این سیاره دست پیدا کنند و اینکه چطور این همه با زمین متفاوت است. در این ماموریت از نوعی رادار استفاده می‌شود که تغییرات سطح سیاره را پیدا کرده و به دنبال آتش‌فشان‌ها و زلزله‌هایی می‌گردد که هم‌اکنون در حال روی دادن است.

image e VERITAS“تام واکنر”، یکی از مقام‌های ناسا گفت: «عجیب است که ما درباره ناهید اطلاعات کمی داریم. اما نتیجه این دو ماموریت به ما درباره این سیاره چیزهای بسیاری می‌آموزد از ابرهای آسمانش تا آتش‌فشان‌ها و از سطح تا هسته سیاره‌اش.» او گفت: «انگار که ما سیاره را کشف می‌کنیم.»

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.