بیگ بنگ: وجود سیاره شماره نهم در منظومه شمسی تا امروز فقط یک احتمال بود. اما اخترشناسان این روزها شواهدی در دست دارند که دست آنها را برای طرح ادعای وجود سیاره شماره 9 ثابت می کند.

3983ebab00000578-0-image-a-15_1476875781981به گزارش بیگ بنگ به نقل از جام جم، در سال 2013 حجم عظیمی از توده های یخی در منظومه شمسی کشف شد که حالا ثابت شده این توده عظیم یخی می تواند نشانه ای بر اثبات وجود سیاره شماره نهم باشد. با توجه به اینکه سیاره شماره 9 در منظومه شمسی ما هنوز پس از مدت ها بحث و جدل وجودش اثبات نشده و به «سیاره فراری» مشهور است. به هر حال حجم ناشناخته ای در این توده یخی وجود دارد که یکی از آنها L91 نام گرفته است. این شی عظیم و حجیم،هر 20 هزار سال چرخشش به دور مدار خورشید را کامل می کند. اکنون این فرضیه وجود دارد این توده خود به وسیله توده عظیم تری که ناشی از گازهای منظومه شمسی است، جابجا می شود.

ستاره شناسان اعتقاد دارند L91 و سایر اجزای این توده عظیم یخی به سمت مسیری جابجا می شود که می تواند منتهی به همان سیاره نهم شود که مدت هاست بر سر وجود و یا وجود نداشتنش بحث و جدل است. اما سیاره شماره 9 واقعا چیست و چگونه احتمال وجود آن مطرح شد؟ تحقیقاتی که در ابتدای سال 2016 منتشر شد نشان داد که 6 جرم عجیب و غریب حول مدار سیاره نپتون می چرخد. همان زمان این فرضیه مطرح شد این اتفاق که فقط یکبار مشاهده شده تصادفی نیست.

بر اساس مطالعات بیشتر بر روی این سیاره فرضیه بعدی مطرح شد، فرضیه ای که می گفت سیاره ای وجود دارد که 10 الی 15 برابر کره زمین است و وجود اجرام عجیب و غریب تحت تاثیر گرانشی سیاره نهم و همین توده عظیم یخی نشانه هایی برای وجود این سیاره است. در سال 1960 یعنی 56 سال پیش هم وجود سیاره نهم مورد بحث قرار گرفته بود و این سیاره به نام X شناخته می شد. دانشمندان بیش از هر زمان دیگری به پاسخ سوال های متعدد خود در رابطه با وجود داشتن سیاره شماره نهم نزدیک شده اند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه ی nature منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencemag.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه