بیگ بنگ: دانشمندان ناسا بر این باورند که کسب اطلاعات بیشتر از سیاره مشتری و طوفان معروف به لکه قرمز بزرگ آن می‌تواند به دانشمندان در خصوص درک هر چه بیشتر سیستم آب‌ و‌ هوای زمین کمک کند.

Jupiter’s-Great-Red-Spot-A-Swirling-Mysteryبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، سیستم آب‌ و هوایی سیاره مشتری از عملکردی مشابه قواعد فیزیکی زمین برخوردار بوده که مانند آن، میلیون‌ها کیلومتر از خورشید دورتر است. بررسی بر روی سیاره مشتری، شناخت ما از دنیای بیرون منظومه شمسی را نیز بهبود می‌بخشد. به گفته امی سیمون، متخصص جو سیارات در مرکز پروازهای فضایی گودارد ناسا در شهر گرین‌بلت ایالت مریلند، مشاهده هر چه بیشتر موارد مختلف در منظومه شمسی، دانشمندان را قادر خواهد کرد تا یافته‌های بدست آمده را در خصوص سیارات خارج از منظومه نیز تعمیم دهند.

طوفان لکه قرمز بزرگ با وزش بادهای شدیدی به سرعت 650 کیلومتر در ساعت طی 150 سال گذشته که بررسی شده، آسمان‌های مشتری را به شدت درهم نوردیده است. شناخت این طوفان کار آسانی نبوده و دلیل عمده آن خود مشتری است؛ سیاره‌ای هزاران بار بزرگتر از زمین که بیشتر از گاز تشکیل شده است. اقیانوسی از هیدروژن مایع هسته این سیاره را محاصره کرده و جو آن بیشتر شامل هیدروژن و هلیم است. این امر بدان معنی است که سطح مشتری عاری از هرگونه ماده جامدی مانند سطح زمین است که خود موجب تضعیف نیروی طوفان‌ها می‌شود.

Jupiter’s-Great-Red-Spotمطالعات صورت گرفته احتمال می‌دهند که جو بالایی مشتری شامل ابرهایی از آمونیاک، هیدرو سولفید آمونیاک و آب باشد. اما آنچه دانشمندان هنوز درباره آن اطلاعات دقیقی ندارند، چگونگی واکنش این مواد و ایجاد رنگ سرخ در طوفان لکه بزرگ این سیاره است. این در حالی است که این عناصر، درصد کمی از مواد تشکیل دهنده جو مشتری را شامل می‌شوند.

سیمون اظهار کرد: ما درباره چیزی صحبت می‌کنیم که تنها بخش کوچکی از جو مشتری است. به همین دلیل فهمیدن اینکه دقیقا چه چیزی باعث ایجاد رنگهایی که ما می‌بینیم شده، بسیار دشوار است. حل معمای لکه قرمز بزرگ نیاز به آزمایشات بیشتر با ترکیب مواد شیمیایی در دماهای مناسب، میزان نور کافی و دوز مناسب رادیو اکتیو خواهد داشت. به گفته سیمون، دانشمندان در حال تلاش برای طراحی آزمایشگاهی جهت انجام آزمایش‌های هر چه نزدیکتر به واقعیت در خصوص جو مشتری هستند. جزئیات بیشتر این پژوهش در sciencedirect منتشر شده است.