1370950229

بیگ بنگ: ساعت زنگدار فضاپیمای روزتا برای بیدار شدن از یک خواب زمستانی 31 ماهه، امروز دوشنبه در عمق فضا به صدا درآمد و این آغازی هیجان انگیز برای ماموریت روزتا میباشد. دانشمندان امیدوارند بتوانند با کمک عکس ها و داده هایی که کاوشگر ۱.۴ میلیارد دلاری روزتا جمع آوری می کند، تاریخچه ی روزگار آغازین منظومه شمسی را بازسازی نمایند، چرا که دنباله دارها از جمله ی کهن ترین اجرامی هستند که در فضای نزدیک ما یافت می شوند.

rosettam-via-ESA-615x345روزتا در ماه اوت ۲۰۱۴ به دنباله دار مقصدش خواهد رسید؛ در آن زمان این فضاپیما در حدود ۶۰۰ میلیون کیلومتر دورتر از خورشید درون مدار مشتری خواهد بود.

به گزارش ایسنا، فضاپیمای روزتا متعلق به آژانس فضایی اروپا در سال 2004 با هدف بررسی دنباله دار 67P/Churyumov-Gerasimenko به فضا پرتاب شد و در این مدت از کنار دو سیارک Steins‌ و Lutetia عبور کرد. روزتا (Rosetta) شامل دو بخش اصلی متشکل از یک مدارگرد با 12 ابزار علمی و یک ربات کاوشگر به نام فیلای ( Philae ) شامل 10 ابزار علمی است ‌که قرار است بر سطح دنباله‌دار فرود بیاید.

از اواسط سال 2011 و به منظور حفظ انرژی برای رسیدن به دنباله‌دار 67P، روزتا وارد مرحله خواب زمستانی شد که این خواب 31 ماه بطول انجامید. روزتا در این مدت در مدار مشتری قرار داشت؛ با توجه به میزان کم انرژی دریافتی از پرتوهای خورشید در این منطقه، تنها رایانه اصلی و برخی سیستم‌های گرمایشی فضاپیما روشن بودند.

بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، ساعت زنگدار فضاپیما امروز دوشنبه 20 ژانویه (30 دی) در ساعت 10:00 به وقت گرینویچ (13:30 به وقت تهران) به صدا در‌آمد و روزتا از خواب زمستانی بیدارشد. بیدار و گرم شدن ابزار ناوبری فضاپیما چند ساعت زمان خواهد برد؛ با توجه به فاصله 807 میلیون کیلومتری روزتا تا زمین و مدت زمان 45 دقیقه‌ای ارسال سیگنال، انتظار می‌رود که نخستین سیگنال دریافتی حدود ساعت 17:30 تا 18:30 به وقت گرینویچ (21 تا 22 به وقت تهران) دریافت شود.

Philae_on_the_comet_Front_viewتصویری هنری از سطح نشین فیلای روزتا روی سطح دنباله دار 67-P