بیگ بنگ: بتازگی سازمان فضایی روسیه و چین از نقشه راه برای ساخت یک پایگاه در ماه رونمایی کردند، اما هنوز هیچ برنامه‌ای برای سفر فضانوردان اعلام نشده است.

bc.به گزارش بیگ بنگ، چین و روسیه از شرکای بین‌المللی دعوت کردند تا در ساخت یک پایگاه قمری با آنها مشارکت کنند، اما مشخص شد که آنها هیچ برنامه‌ای برای ارسال فضانوردان به ماه در دهه آینده ندارند. به گفته نمایندگان آژانس فضایی روسیه(روسکاسموس) و سازمان ملی فضایی چین(CNSA)، ایستگاه تحقیقات بین‌المللی قمری(ILRS) شامل یک ایستگاه فضایی در مدار ماه، یک پایگاه قمری بر روی سطح و یک مجموعه ماه‌نورد متحرک و ربات‌های «جهشی» هوشمند است.

مقامات فضایی چینی و روسی در کنفرانس جهانی اکتشاف فضایی(GLEX) در سن پترزبورگ روسیه در روز 16 ژوئن 2021 گفتند که در حال مذاکره با شرکای بین‌المللی از جمله آژانس فضایی اروپا، تایلند، امارات متحده عربی و عربستان سعودی برای ملحق شدن به این پروژه هستند.

این دو قدرت فضایی در مارس سال 2021 یک تفاهم‌نامه بین‌دولتی امضاء کردند تا در این پروژه پیش بروند. این جدول زمانی پیش‌بینی می‌کند که مرحله بازدید مقدماتی در سال 2021 آغاز شود. تا سال 2025، آژانس‌های فضایی یک سایت برای پایگاه قمری انتخاب می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود که ساخت و ساز بین سال‌های 2026 تا 2035 انجام شود.

ایستگاه تحقیقات بین‌المللی قمری از سال 2036 به بعد قابل بهره‌برداری خواهد شد و دامنه‌ای از تسهیلات و تجهیزات علمی را برای مطالعه‌ی توپوگرافی، ژئومورفولوژی، شیمی، ژئولوژی و ساختار درونی ماه فراهم خواهد کرد و همچنین مشاهدات فضایی و زمینی از سطح ماه را امکانپذیر خواهد کرد. همچنین از کاوش‌های انسانی در آینده حمایت می‌کند.

ecbbecپایگاه بر روی سطح از طریق یک ایستگاه مداری بین ماه و زمین سرویس‌دهی می‌شود و ترافیک منظم بین دو جسم آسمانی را رصد می‌کند. سازمان فضایی چین از طریق مدیر “یانهوا وو” در کنفرانس اعلام کرد که شرکا در حال حاضر بر روی توسعه‌ی تکنولوژی اکتشاف قمری رباتیک تمرکز کرده‌اند و برنامه‌ای برای فرستادن فضانوردان به ماه در دهه آتی ندارند.

یانهوا گفت: «ما همچنین کارهای مقدماتی و تحقیقات زیادی در این زمینه انجام خواهیم داد. بنابراین امیدواریم بتوانیم واقعاً محققان خود را در آینده به سطح ماه بفرستیم تا مأموریت‌هایی را در سطح ماه انجام دهند» “سرگئی ساویلیف”، معاون مدیر کل مشارکت بین‌المللی در روسکاسموس در این کنفرانس گفت در حالی که چین و روسیه هنوز با هیچ شرکت خصوصی مذاکره نکرده‌اند، اما ماهیت این پروژه فراگیر است و هر علاقمندی می‌تواند در آن شرکت کند.

در اوایل امسال، روسیه اعلام کرد برنامه‌هایی برای ساخت ایستگاه فضایی خودش در مدار پایینی زمین دارد، یعنی منطقه‌ای از فضا زیر 1000 کیلومتر و تهدید کرد که به دلیل انتقام‌جویی از تحریم‌های ایالات متحده، از مشارکت ایستگاه فضایی بین‌المللی خارج خواهد شد. چین نیز اولین ماژول ایستگاه فضایی جدیدش (تیان‌هه) را به مدار پایینی زمین امسال ارسال کرد. این ایستگاه هم اکنون میزبان سه خدمه است و تا سال 2022 ساخت و تکمیلش ادامه خواهد داشت.

ترجمه: سحر الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. فضای انتقام جویی و توسعه طلبی مفرط و زیاده خواهی و رقابت تسلیحاتی بشر بزودی به ماه سرایت میکنه