بیگ بنگ: مریخ نورد استقامت ناسا پس از طی کردن نزدیک به 470 میلیون کیلومتر سفر خود را به مریخ در 18 فوریه سال 2021 (30 بهمن 1399) کامل می‌کند و به سیاره سرخ می‌رسد. اما برای رسیدن به سطح سیاره سرخ، باید از مرحله‌ی دلهره‌آور نهایی که «ورود، نزول، فرود» نامیده می‌شود جان سالم به در ببرد.

به گزارش بیگ بنگ، این مریخ‌نورد جدید، همانند مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا، از سیستم راهنمای ورود، نزول و فرود(EDL) استفاده می‌کند. سیستم فرود در مأموریت مریخ 2020 شامل چتر نجات، وسیله نقلیه نزولی و روشی به نام «مانور اسکایکرین» برای پایین آوردن ارتفاع مریخ‌نورد با یک افسار بر روی سطح سیاره در ثانیه‌های آخر قبل از فرود است.

این نوع سیستم فرود توانایی فرود آوردنِ یک مریخ‌نورد بسیار بزرگ و سنگین را در سطح مریخ در یک منطقه‌ی فرود دقیق‌تر فرود مناسب فراهم می‌کند. سیستم ناوبری پیچیده، مریخ‌نورد را قادر می‌سازد تا سطوح خطرناک را با تغییر مسیر در اطراف خود در حین فرود از جو مریخ شناسایی کرده و از آنها جلوگیری کند. یک میکروفون به مهندسین امکانِ تجزیه و تحلیل ورود، نزول و فرود را می‌دهد. همچنین ممکن است صداهایی از مریخ‌نورد هنگام کار ضبط شود که سرنخ‌هایی را در مورد سلامتی و عملکرد مریخ‌نورد برای مهندسان ارائه می‌دهد.

PIA Mars RoverHelicopterمریخ‌نورد استقامت در ۳۰ جولای گذشته به مقصد سیاره سرخ، به فضا پرتاب شد و سوار بر آن، تجهیزات جالب‌توجهی برای انجام انواع آزمایش‌های علمی قرار گرفته است؛ یکی از این تجهیزات، اولین وسیله پروازی بوده که به یک جرم آسمانی دیگر فرستاده می‌شود و آژانس فضایی ناسا امیدوار است که به کمک این پهپاد، اطلاعات جالب‌توجهی در مورد وضعیت مریخ جمع‌آوری کند. این پهپاد مدت کوتاهی پس از فرود کاوشگر استقامت کار خود را آغاز می‌کند و ناسا قصد دارد تا از این طریق، توانایی‌های خود برای راه‌اندازی وسایل پروازی روی مریخ را محک بزند.

منبع: scitechdaily.com