بیگ بنگ: محققان ناسا از «اولتیما تولی» دورترین شی‌ای که یک کاوشگر زمینی با آن ملاقات کرده است، رونمایی کردند. این سنگ فضایی 6.6 میلیارد کیلومتر از زمین فاصله دارد و در کمربند کویپر قرار گرفته است.

ultima thuleبه گزارش بیگ بنگ، کمربند سیارکی کویپر، حلقه‌ای از اجرام است که در لبه منظومه شمسی به دور خورشید می چرخند. تخمین زده شده که در این کمربند صدها هزار جسم مشابه با “اولتیما تولی” وجود داشته باشد. اولتیما تولی با 1.6 میلیارد کیلومتر فاصله از پلوتو، دورترین جرم آسمانی است که توسط یک ساخته دست بشر آن را ملاقات کرده‌ایم. اولتیما تولی که 33 کیلومتر طول دارد جرمی بسیار کهن و آغازین است و بیش از 4 میلیارد سال است که در محیط سرد و دوردست کمربند کوییپر به گرد خورشید میچرخد. این جرم در زمان پیدایش سیاره‌ها حضور داشته و اساسا از آن هنگام تا به امروز دست نخورده مانده و به همین منظور می تواند رازهایی در خود داشته باشد.

new horizons ultima thule mu flyby facebookJumbo vاولتیما تولی احتمالا بر اثر برخورد دو سنگ فضایی در 4.6 میلیارد سال پیش، مدت کوتاهی پس از تولد خورشید شکل گرفته است. قطر بزرگ که “اولتیما” نام دارد 19 کیلومتر میباشد و قطر کوچک با نام “تولی” 14 کیلومتر است. تصویر تاریخی زیر، از جرمی در کمربند کویپر، تنها در حدود 30 دقیقه قبل از نزدیکترین عبور فضاپیمای افق‌های نو، از فاصلۀ 28000 کیلومتری این جرم ثبت شده است. مقصد بعدی این کاوشگر هنوز مشخص نشده است و دانشمندان با بررسی‌های بیشتر بزودی مقصد این فضاپیما را اعلام می کنند.

skynews ultima thule nasaافق‌های نو پرواز نظارتی خودکار از کنار این سنگ فضایی را به درستی انجام داده و حافظه آن هم پر از داده است. با توجه به حداکثر سرعت انتقال داده دو کیلوبیت در ثانیه انتظار می رود ارسال تمامی اطلاعات فضاپیما تا سپتامبر 2020 طول بکشد. این فضاپیما حامل سوخت هیدرازین است، و دانشمندان می گویند می تواند تا اواخر دهه ۲۰۲۰ یا ورای آن به کار خود ادامه دهد.

نویسنده: سمیر  الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منابع: NASA , space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.