بیگ بنگ: ژاپن یک فضاپیمای مجهز به یک کمند ۷۰۰ متری را برای جمع آوری زباله‌های فضایی راهی مدار زمین کرد. این دستگاه که “کانوتوری”(به معنی لک‌لک در زبان ژاپنی) نام دارد، روز جمعه ساعت 13:27 دقیقه به وقت گرینویچ بر روی یک موشک H-IIB از مرکز فضایی تانگاشیما به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شد و 15 دقیقه بعد با موفقیت از فضاپیما جدا شد.

h-iibrocketبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، این سیستم که با کمک یک شرکت سازنده تورهای ماهیگیری طراحی شده، حاوی رشته‌های آلومینیومی و سیم‌کشی فولادی با هدف کاستن از سرعت زباله‌ها و خارج کردن آنها از مدار است. دانشمندان سازمان اکتشافات هوافضای ژاپن یک کمند الکترودینامیکی طراحی کرده‌اند که زباله‌های فضایی را از مدار زمین بیرون کشیده و چندین تن ضایعات از جمله تجهیزات متروکه فضایی را راهی جو زمین کرده تا در آنجا بسوزند.

earth-debris-largeتخمین زده می‌شود که بیش از 50 سال فعالیت فضایی انسان از زمانی که روسیه ماهواره اسپوتنیک را در سال ۱۹۵۷ در مدار قرار داد، باعث تولید بیش از ۱۰۰ میلیون قطعه زباله در مدار زمین شده باشد که شامل تجهیزات متروکه ماهواره‌های کهنه، ابزارها و قطعات موشک هاست. برخورد ماهواره‌ها و آزمایش سلاح‌های ضدماهواره‌ای این مشکل را بدتر کرده است.

584b5328c3618887488b4567بسیاری از این اجسام با سرعت بالا در حدود ۲۸ هزار کیلومتر در ساعت در مدار زمین گردش می‌کنند و ممکن است برای فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی یا شبکه ارتباطات راه دور در مدار زمین تهدیدآمیز باشند. فضاپیمای ژاپن در مسیر خود به ایستگاه فضایی همچنین تدارکاتی از جمله باتری و آب ‌آشامیدنی را نیز برای فضانوردان حاضر در آزمایشگاه مدارگرد حمل می‌کند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: phys.org , news.anotao.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.