بیگ بنگ: برای هر فرازمینی که در جستجوی نوعی از حیات باشد، زمین در زمان دایناسورها راحت‌تر از امروز، توجه را به خود جلب می‌کرد.

Untitled

به گزارش بیگ بنگ، “ربکا پین” اخترزیست‌شناس و لیزا کالتنگر، اخترشناس از دانشگاه کرنل، 540 میلیون سال گذشته‌ی تاریخ زمین – عصر فانروزوئیک(میانه زیستی) – را مدل‌سازی کردند تا ببینند نشانگرهای زیستی مختلف برای تشخیص نشانه‌های حیات در فواصل بسیار زیاد چگونه تغییر کرده‌اند.

آنها دریافتند که دو جفت نشانگر زیستی کلیدی در حدود 100 تا 300 میلیون سال پیش قوی‌تر بودند: اکسیژن و متان، و ازن و متان. این در درجه اول به دلیل گسترش فضای سبز است که در آن زمان سطوح بسیار بالاتری از اکسیژن را به اتمسفر منتقل می‌کرد.

این بدان معناست که هر تلسکوپ بیگانه‌ی فرضی که به دنبال رد نور (یا طیف‌های انتقالی) باشد، می‌تواند سیاره‌ی ما را در دوران ژوراسیک بسیار راحت‌تر از امروز تشخیص دهد. “کالتنگر” می‌گوید: «رد نور در زمین امروزی الگوی ما برای شناسایی سیارات قابل‌سکونت بوده، اما در گذشته این رد نور، بارزتر بود – نشانه‌های حیات را بهتر نشان می‌داد.»

این به ما امیدواری می‌دهد که یافتن نشانه‌هایی از حیات – حتی حیات بزرگ و پیچیده – در کیهان کمی آسان‌تر باشد.» در واقع هر عاملی بر میزان اکسیژن جو تأثیر می‌گذارد، از سطح پوشش جنگلی در خشکی گرفته تا انواع مختلف گونه‌های دریایی در اقیانوس و الگوهای غالب آب و هوا.

Di

تصور می‌شود که در بیشتر 400 میلیون سال گذشته یا دورتر، سطح اکسیژن اتمسفر در محدوده‌ی 16 تا 35 درصد بوده است. این به عنوان «پنجره‌ی آتش» شناخته می‌شود: هرچه کمتر باشد، آتش روشن نمی‌شود و هرچه بیشتر باشد، خاموش کردن آن بسیار دشوار می‌شود. “پین” می‌گوید: «عصر میانه زیستی تنها ۱۲ درصد از تاریخ زمین یا بیشتر را تشکیل می‌دهد، اما تقریباً تمام دورانی را در بر می‌گیرد که در آن زندگی پیچیده‌تر از میکروب‌ها و اسفنج‌ها بود.»

اخترشناسان در حال جستجوی کیهان هستند تا بتوانند همان رد نوری را جستجو کنند. همچنین آنها به دنبال نشانه‌هایی از اتمسفری هستند که بتواند نشانه‌هایی از حیات را نشان دهد. اکنون می‌دانیم که یک سیاره‌ی فانروزوئیک باید چگونه باشد تا بتوانیم جستجوی دقیق‌تری داشته باشیم.

با فناوری پیشرفته روی تلسکوپ فضایی جیمز وب(JWST)، دانشمندان اکنون توانایی تجزیه و تحلیل اتمسفر سیارات فراخورشیدی را دارند، اگرچه هنوز نمی‌توانیم مطمئن باشیم که حیات بر روی این سیارات به همان روشی که روی زمین تکامل می‌یابد، تکامل یافته است.

“کالتنگر” افزود: «امیدواریم که بتوانیم سیاره‌هایی را پیدا کنیم که اتفاقاً اکسیژن بیشتری نسبت به زمین دارند، زیرا این امر جستجوی حیات را کمی آسان‌تر می‌کند و چه کسی می‌داند، شاید دایناسورهای دیگری در انتظار ما باشند.» جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله‌ی «Monthly Notices of the Royal Astronomical Society: Letters» منتشر شده است.