بیگ بنگ: مسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتور ایران درخصوص رویداد نجوم شب های ۲۱ و ۲۲ مرداد ماه به خبرنگار مهر گفت: می توانیم در انتظار بارش شهابی «برساووشی» یعنی زیباترین بارش شهابی سال باشیم.

2شب های ۲۱ و ۲۲ مرداد ماه زمان اوج بارش شهابی «برساووشی» در آسمان است و زیباترین بارش شهابی در سال به شمار می رود. سرعت شهاب های پرساووشی ۲۲۵ هزار کیلومتر بر ساعت است. دنباله دار «سویف تاتل» عامل این بارش شهابی است که هر صد و سی و سه سال یکبار دور خورشید را می زند. این جرم از سری دنباله دارهای میان دور محسوب می شود. آذر گویی که تحت عنوان شهاب سنگ طی هفته های گذشته دیده شده بود، از جمله آذرگوی های این بارش شهابی بوده که از اوایل مرداد ماه مشاهده آنها در آسمان دور از انتظار نبوده است.

بارش ۱۰۰ شهاب در یک ساعت

آقای عتیقی با بیان اینکه پیش بینی می شود ۱۰۰ شهاب در ساعت در بارش امسال قابل مشاهده باشند، افزود: البته باید توجه داشت که این تعداد در درون شهرها به ویژه شهرهای بزرگ به مراتب کمتر مشاهده می شود، چرا که آلودی هوا و نورهای شدید شهری مزاحم مشاهده شهاب ها خواهند بود و چه بسا در شهرها بین سه تا 10 شهاب (بسته به آلودگی نوری هر شهر) قابل مشاهد نباشد.

موقعیت بارش شهابی در شمال شرق آسمان در صورت فلکی برساوش
موقعیت بارش شهابی در شمال شرق آسمان در صورت فلکی برساوش

این منجم با بیان اینکه از سوی دیگر ارتفاع کانون بارش شهابی نیز در تعداد شهاب های قابل مشاهده اهمیت دارد، گفت: کانون این بارش صورت فلکی مشهور به «برساووشی» یا «برنده سر دیو» است که این شب ها حدود ساعت ۲۲:۳۰ از افق شمال شرق آسمان به طور کامل طلوع می کند و پایین تر از صورت فلکی «زن به زنجیر کشیده» یا همان «آندرومدا» قرار می گیرد.

وی افزود: بدیهی است شهاب ها در اطراف این صورت فلکی قابل مشاهده هستند و نباید متوقع بود که دقیقا از درون کانون بارش که همان صورت برساووش است، قابل مشاهده شوند. از امتداد شهاب ها در هر کجای آسمان که علاقمندان می بینند، با ترسیم خطی خلاف جهت حرکت شهاب، به کانون بارش می رسیم در غیر این صورت شهاب دیده شده، یک شهاب پراکنده بوده و جز این بارش به شمار نمی آید.

مشاهده آذرگوی در آسمان

مدیر انجمن نجوم اماتور ایران گفت: امشب (نیمه شب چهارشنبه ۲۱ مرداد تا بامداد ۲۲ مرداد) بهترین زمان برای مشاهده این شهاب هاست که از جمله ویژگی این بارش مشاهده آذر گوی ها و یا همان شهاب های پر نور است که حتی تا مدتی رد نور آنها پس از عبور، در آسمان دیده می شود. وی افزود: میزان درجه جابجایی هر شهاب در آسمان، تعیین حد قدری شهاب ها، صورت فلکی مورد مشاهده که شهاب از آن عبور می کند، تعداد آذر گوی ها و شمارش شهاب های یک بارش، از جمله کارهای علمی است که اماتور ها برای تهیه گزارش از این بارش و اساسا هر بارش شهابی انجام می دهند.

meteor_عتیقی تاکید کرد: عکاسی از بارش شهابی ترجیحا با لنز زاویه باز با مدت زمان نوردهی تا زمانی که عبور یک شهاب از جلو لنز دوربین رخ دهد، از دیگر گام ها برای ثبت یک بارش شهابی است. همچنین تهیه اسکچ و یا همان ترسیم دستی از شهاب های عبوری از دیگر فعالیت های آماتورهای ستاره شناسی در اقصی نقاط دنیاست.

مشاهده شهاب ها برای چشم خطری ندارد

عتیقی با بیان اینکه مشاهده شهاب ها برای انسان و چشم هیچ یک از افراد خطری ندارد، گفت: شهاب ها در حقیقت ذرات میلیمتری و میکرومتری هستند که در فاصله ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دارند و در برخورد با جو، اتم های جو را بر انگیخته و نور فلورسانی از خود ایجاد می کند اما هرگز به زمین نمی رسند. وی افزود: رصد بارش های شهابی نیاز به تلسکوب و ابزار رصدی ندارد و صرفا با چشم مسلح می توان از این زیبایی، بدون نور شهرها و در دل کوهستان ها استفاده کرد.  انجمن نجوم آماتور ایران، امشب در منطقه تاریخی «الموت» قزوین این بارش زیبا را با گروه پژوهشی خود مورد رصد و مورد مطالعه قرار خواهد داد.

سایت علمی بیگ بنگ : bigbangpage.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. خوشبختانه ما تو اون شب برای صعود به قله علم کوه تو منطقه حصارچال در ارتفاع 3750 متری به دور از هر گونه آلودگی نوری چادر زده بودیم و واقعا شهاب ها و آذر گوی های زیبایی رو دیدیم. افسوس که دوربینی حرفه ای برای ثبت نداشتیم.