بیگ بنگ: ناسا مونتاژ و ساخت فضاپیمای “اروپا کلیپر” را آغاز کرد. این کاوشگر به منظور بررسی “اروپا” قمر مشتری ساخته خواهد شد که زیر سطحش دو برابر اقیانوس‌های زمین آب دارد.

nasa begins assembly o

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، تکنسین‌هایی که در اتاق‌های تمیز در آزمایشگاه پیشران جت ناسا در جنوب کالیفرنیا کار می‌کنند، شروع به مونتاژ مدارگرد “اروپا کلیپر”(Europa Clipper) کرده‌اند. این فضاپیما ۹ ابزار علمی را به یکی از جذاب‌ترین اجرام منظومه شمسی که قمر یخی سیاره مشتری به نام “اروپا” است، حمل می‌کند.

“اروپا کلیپر” که پیش‌تر با عنوان “Europa Multiple Flyby Mission ” نیز شناخته می‌شد، یک مأموریت میان‌سیاره‌ای است که توسط ناسا در حال توسعه است و شامل یک مدارگرد می‌باشد. این مدارگرد در سال ۲۰۲۴ به فضا پرتاب می‌شود. “اروپا کلیپر” به منظور مطالعه “اروپا” قمر مشتری، پروازهای نزدیکی در اطراف آن انجام خواهد داد. آغاز مرحله مونتاژ، یک نقطه عطف مهم برای مهندسانی است که سال‌ها را روی این پروژه کار کرده‌اند.

“ایان چوداس” مدیر این پروژه که بر مونتاژ مدارگرد “اروپا کلیپر” نظارت می‌کند، توضیح می‌دهد: ما با سرهم بندی مدارگرد “اروپا کلیپر” در خواهیم یافت که سیستمی که طراحی کرده‌ایم واقعاً چگونه عمل می‌کند. این بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود که سخت‌افزار، نرم‌افزار پروازی و ابزارها به صورت یکپارچه دربیایند و آزمایش شوند.

Europa Mission Spacecraft Artists Rendering

هنگامی که این فضاپیما مونتاژ شود، به محفظه خلاء حرارتی آزمایشگاه پیشران جت ناسا(JPL) منتقل می‌شود، جایی که مهندسان، “اروپا کلیپر” را در شرایط سخت اعماق فضا قرار می‌دهند. سپس ناسا این فضاپیما را تحت “آزمایش ارتعاش شدید” قرار می‌دهند تا مطمئن شوند که می‌تواند در شرایط دشوار پرتاب مقاومت کند. اگر همه‌ چیز طبق برنامه پیش برود، مدارگرد “اروپا کلیپر” در اکتبر ۲۰۲۴ روی سکوی پرتاب خواهد نشست و تا سال ۲۰۳۰ به مدار مشتری خواهد رسید.

احتمال کشف حیات در قمر “اروپا”

در اطراف مشتری ۷۹ قمر وجود دارد که از این تعداد چهار عدد از بزرگ‌ترین آنها به نام‌های “آیو”، “اروپا”، “گانیمد” و “کالیستو” برای اخترشناسان جذابیت دارد. این قمرها بیشتر شبیه به سیاره‌های کوچک هستند تا قمرهای سنگی متروک و بی‌جان. قمر “اروپا” با دیگر قمرها متمایز است، زیرا به نظر می‌رسد دارای پوسته‌ای از یخ است. به گفته “باب پاپالاردو”، دانشمند پروژه ناسا برای این ماموریت، این جرم سنگی بسیار شبیه به زمین و دارای یک هسته فلزی در مرکز و پوسته‌ای از آب(H۲O) است.

وی می‌گوید: اقیانوسی از آب مایع در زیر 20 کیلومتری پوسته یخی این قمر قرار دارد. محققان در مورد مأموریت “اروپا کلیپر” بسیار هیجان‌زده هستند، چرا که اقیانوس این قمر می‌تواند پیامدهای اختربیولوژیکی به همراه داشته باشد. به گفته آنها اگر قرار باشد حیات را در منظومه شمسی خود بیابیم، فارغ از شکل عجیبی که ممکن است داشته باشد، احتمالا در قمر “اروپا” خواهد بود.

“پاپالاردو” می‌گوید: احتمالاً آب در این قمر در تماس با سطح سنگی زیرین خود است، بنابراین مواد مغذی می‌توانند به اقیانوس نفوذ کنند و به طور بالقوه به عنوان سوختی برای حیات عمل کنند. از آنجایی که هیچ نوری نمی‌تواند به یخ‌های غلیظ “اروپا” نفوذ کند، زندگی در آن به فتوسنتز متکی نخواهد بود. در عوض، محققان فکر می‌کنند که حیات در “اروپا”، مانند برخی از اشکال حیات روی زمین، خود را بر اساس واکنش‌های شیمیایی حفظ می‌کند.

ساخت “اروپا کلیپر” در دو قاره

فضاپیمای “اروپا کلیپر” دارای ۹ ابزار علمی خواهد بود که همگی در سایت‌هایی در سراسر ایالات متحده و اروپا طراحی و ساخته شده‌اند. مهمترین ابزار، “طیف‌نگار فرابنفش” است که هفته گذشته تیمی از موسسه تحقیقاتی جنوب غربی در سن آنتونیو تگزاس، آن را به آزمایشگاه پیشران جت ناسا تحویل داد. این ابزار، اطلاعاتی در مورد توده‌های گاز و احتمالاً بخار آب که فضاپیمای “گالیلئو” شناسایی کرده است، ارائه خواهد کرد.

ماژول اصلی “اروپا کلیپر” که به اندازه یک خودروی شاسی بلند است، توسط تیمی در آزمایشگاه فیزیک کاربردی “جانز هاپکینز” در مریلند در حال تکمیل است و قرار است در بهار به آزمایشگاه پیشران جت ناسا برسد. “اروپا کلیپر” در ابتدا برای سفر بر روی موشک‌های جدید “سیستم پرتاب فضایی” ناسا طراحی شد، اما ناسا تابستان گذشته اعلام کرد که در عوض، ۱۷۸ میلیون دلار به شرکت فضایی خصوصی “اسپیس‌ایکس” برای ارسال این فضاپیما به فضا پرداخت خواهد کرد تا با موشک “فالکون هوی” کلیپر را به فضا پرتاب کند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: scitechdaily.com