بیگ بنگ: آرایه تلسکوپ طیف اشعه ایکس NuSTAR که در ۱۳ ژوئن ۲۰۱۲ برای ماموریت کاوش کیهان در محدوده ی پرتوهای ایکس پرانرژی به فضا پرتاب شده بود تصویری زیبا از یک سحابی باد تپ اختری به ثبت رسانده است که به سحابی “دست خدا” معروف است.

nustar-hand-of-godیک تصویر پرتو ایکس از یک دست فضایی، در واقع این تصویر یک دست نیست، بلکه در واقع ابری گازی از موادی است که بر اثر انفجار یک ستاره در فضا پخش شده است.

تصویر تازه ی “دست خدا” یک سحابی را در فاصله ی ۱۷ هزار سال نوری از زمین نشان می دهد که به وسیله ی یک ستاره ی مرده و چرخان به نام PSR B1509-58  برانگیخته و روشن شده است و یکی از زیبا ترین عکس های ارسالی از تلسکوپهای فضایی میباشد. این ستاره‌ی مرده یک تپ اختر است، بازمانده ی هسته ی یک ستاره که در انفجاری ابرنواختری از بین رفته است. قطر این تپ اختر تنها ۱۹ کیلومتر است و با نیروی بسیار زیاد در هر ثانیه تقریبا هفت بار به دور خود می چرخد و ذراتی را به سوی موادی که از مرگ خشونت بار ستاره بر جای مانده پرتاب می کند. این ذرات با میدان های مغناطیسی پیرامون آن مواد برهم کنش انجام می دهند و باعث برافروختگی مواد و گسیل پرتوهای ایکس از آن ها می شوند. دستاورد این فرآیندها پدید آمدن ابری است که در تصاویر پیشین، همانند یک دستِ گشوده دیده می شد.

یکی از رازهای بزرگ این جرم که به نام سحابی باد تپ اختری شناخته می شود- این است که آیا ذرات تپ اخترمی توانند با مواد پیرامون برهم کنش انجام می دهند که و این برهمکنش باعث ساختاری دست مانند شود و یا  به راستی این سحابی آیا ساختار یک دست را دارند یا نه. اما در هر صورت این سحابی شباهت زیادی به یک دست دارد و به خاطر عظمت و زیبایی اش نام سحابی “دست خدا” یا Hand Of God بر آن نهاده اند. به گفته دانشمندان، ساختار انگشت مانند این سحابی نیز در اثر انرژی دهی بر اثر انفجار مرگ ستاره ای در ذرات گازهای مجاور سحابی به وجود آمده است.

Read More : jpl.nasa.gov , dailygalaxy

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه