بیگ بنگ: تلسکوپ فضایی «جیمز وب» در جدیدترین بررسی خود، رشته‌ای از ۱۰ کهکشان قدیمی را یافته که سرنخ‌هایی در مورد ساختار جهان اولیه ارائه می‌دهند.

stsci hdmkmnvyyfjecenxy

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، اگر جهان را در مقیاس بزرگ بررسی کنید، می‌بینید که میلیاردها کهکشان به طور تصادفی پراکنده نشده‌اند. آنها ساختاری را تشکیل می‌دهند که از کهکشان‌ها و گاز بین آنها تشکیل شده است. کهکشان‌ها و گاز بین آنها، به رشته‌هایی در یک الگوی هندسی‌ متصل شده‌اند. این ساختار به عنوان «شبکه کیهانی» شناخته می‌شود و دانشمندان سرنخ‌هایی از آن را در جهان اولیه مشاهده کردند.

ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب، آرایش رشته مانندی از 10 کهکشان را کشف کردند که تنها 830 میلیون سال پس از بیگ بنگ وجود داشتند. این می‌تواند قدیمی‌ترین شواهد از «شبکه کیهانی» باشد.

پژوهشگران از «دوربین فروسرخ نزدیک»(NIRCam) جیمز وب برای شناسایی رشته‌ای از ۱۰ کهکشان اولیه استفاده کردند که در ساختاری به طول تقریبا سه میلیون سال نوری به هم متصل شده‌اند. این رشته با گذشت زمان، کهکشان‌های بیشتری را جذب خواهد کرد و به یک خوشه کهکشانی تبدیل خواهد شد.

MillXXL

«شیائوهویی فن»، پژوهشگر «دانشگاه آریزونا» گفت: «من تعجب کردم که این رشته چقدر طولانی و باریک است. انتظار داشتم چیزی پیدا کنم اما انتظار ساختاری تا این اندازه طولانی و کاملا نازک را نداشتم.» میدان کهکشانی عمیق ثبت‌ شده با دوربین فروسرخ نزدیک، خوشه‌ای از ۱۰ کهکشان دوردست را نشان می‌دهد که با هشت دایره سفید در خطی مورب و نخ‌مانند مشخص شده‌اند.

پژوهشگران، رشد سیاه‌چاله‌ها را نیز بررسی کردند و هشت کهکشان را دیدند که سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم فعال و روشن در قلب آنها وجود داشتند. حتی با وجود این که برخی از این سیاه‌چاله‌ها از مراحل اولیه کیهان هستند، تا دو میلیارد برابر جرم خورشید ما را دارند و پژوهشگران سعی دارند بفهمند که آنها چگونه می‌توانند به این سرعت بزرگ شوند. این سرعت رشد، به یک سیاه‌چاله بزرگ نیاز دارد تا از مقادیر زیادی ماده مجاور تغذیه کند.

«جینی یانگ» از پژوهشگران این پروژه گفت: این مشاهدات بی‌سابقه، سرنخ‌های مهمی را در مورد نحوۀ گرد آمدن سیاه‌چاله‌ها ارائه می‌دهند. ما آموخته‌ایم این سیاه‌چاله‌ها در کهکشان‌های جوان بزرگی قرار دارند که مخزن سوخت را برای رشد آنها فراهم می‌کنند. جزئیات بیشتر این پژوهش در The Astrophysical Journal منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.