بیگ بنگ: دانشمندان با بررسی سنگ و خاک جمع‌آوری شده توسط ماموریت آپولو 14 در سال 1971 توانستند سن دقیق ماه را محاسبه کنند، بر اساس این مطالعه جدید قمر زمین ۴.۵۱ میلیارد سال قدمت دارد.

moon-barboniبه گزارش بیگ بنگ، اين يافته‌ها نشان مي‌دهند ماه تقريبا 60 ميليون سال پس از شكل‌گيري سامانه خورشيدي متولد شده‌ و سن آن 140 ميليون سال بيشتر از سني است كه پيش از اين محاسبه شده‌ بود. دانشمندان با بررسی سنگ و خاک جمع‌آوری شده توسط ماموریت آپولو 14 كه در سال 1971 به ماه رفت، دریافته‌اند که ماه 4.51 میلیارد سال سن دارد.

اخترشناسان همواره بر اين باور بودند که ماه حدود 100 یا 200 میلیون سال پس از به وجود آمدن سامانه خورشيدي شکل گرفته است. اما تحقیق جدید نشان مي‌دهد ماه طی 60 میلیون سال پس از تولد سیاره زمین به وجود آمده است. به گفته ملانی باربونی، از دپارتمان علوم زمین، سیارات و فضا در دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس، اين تحقيق توانسته حداقل سن ماه را تعیین کند. وی تایید کرد که تیمش با استفاده از روش تعیین سن به وسیله اورانیوم و سرب بر روی نمونه‌های سنگ و خاک بدست آمده از ماموریت آپولو 14 که حاوی ماده معدنی زیرکنیوم است،‌ موفق به شناسایی سن ماه شده اند.

استخراج زیرکن از سنگی که طی ماموریت آپولو 14 به زمین آورده شده

این كشف جديد از آن رو اهميت دارد كه ميزان سنگ‌هاي باقي مانده روي سطح ماه چندان زياد نيست و بيشتر نمونه‌هايي كه به زمين بازگشته‌اند در واقع تركيبي از سنگ‌هاي مختلف و تكه‌هاي شهاب‌سنگ‌هاست. از اين رو محققان به جاي بررسي سنگ‌ها، جُبه و پوسته پوشاننده آن را برای تعیین سن ماه بررسی کردند و به این شکل توانستند قطعات ریز زیرکن را پیدا کنند.

این ماده معدنی نقش مهمی در انجماد ماه ایفا کرده است. از اين رو به جاي بررسي سنگ‌ها محققان به بررسي زيركنیوم موجود در آن پرداختند، عنصري كه با اولين سرد شدن ماه و تبديل شدن آن به جرمي سنگي در اين قمر ايجاد شده‌ است و از آن زمان به بعد دست‌ نخورده و بدون تغيير باقي مانده‌ است. محققان از درون اين عنصر اورانيوم، سرب، لوتتيوم و هفنيوم استخراج كردند و با استفاده از اورانيوم موفق شدند تاريخ دقيق تولد ماه را تعيين كنند. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Science Advances منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ/ منبع: space.com