بیگ بنگ: وقتی سایه انداختن چیز خوبی است. آینه‌ها و ابزار فروسرخ تلسکوپ جیمز وب وارد سایه شدند و دیگر هرگز نور مستقیم خورشید را نمی‌بینند.

webb sunshield deployment animation x

یکی از مهم‌ترین مراحل راه‌اندازی و استقرار تلسکوپ فضایی “جیمز وب” به شکل ایمن آغاز شده است. عضای تیم ماموریت “جیمز وب” در توییتر نوشتند: مثل الماس درخشان بدرخش. با استقرار موفقیت آمیز آفتابگیر سمت راست یا به اصطلاح “بازو”، آفتابگیر “وب” اکنون در فضا شکل الماسی به خود گرفته است.

Webb Sunshield Deployment Animation

این محافظ خورشیدی از پنج لایه “کپتون” تشکیل شده که یک طرف آن با آلومینیوم و طرف دیگر آن با سیلیکون پوشانده شده است. اولین لایه سپر خورشیدی فقط ۰.۰۵ میلی‌متر ضخامت دارد، در حالی که ضخامت چهار لایه دیگر ۰.۰۲۵ میلی‌متر است. یعنی حدود یک چهارم نازک‌ترین تار مویی که وجود دارد. ضخامت پوشش‌های آلومینیوم و سیلیکون حتی کمتر است. ضخامت پوشش سیلیکونی حدود ۵۰ نانومتر است، در حالی که پوشش آلومینیومی ۱۰۰ نانومتر ضخامت دارد.

این محافظ خورشیدی از تلسکوپ “جیمز وب” در برابر نور خورشید، زمین و ماه محافظت می‌کند. “سپر خورشیدی” بخش مهمی از تلسکوپ است، زیرا آینه‌ها و ابزارهای فروسرخ باید بسیار سرد و دور از گرما و نور خورشید نگهداری شوند تا به درستی کار کنند. در حالی که “جیمز وب” در مدار خود می‌چرخد، سپر خورشیدی همیشه بین آینه و جهت تابش نور خورشید قرار می‌گیرد. بدین ترتیب می‌توان گفت که اکسیژن موجود در جو زمین در دمای قسمت سرد “جیمز وب” یخ می‌زند و با گرمای موجود در لایه گرم می‌توان یک تخم مرغ را آب‌پز کرد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: NASA , scitechdaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.