بیگ بنگ: دانشمندان هزاران سیاره فراخورشیدی را کشف کرده‌اند – سیاراتی که به دور یک ستاره در خارج از منظومه شمسی گردش می‌کنند – و بسیاری از آنها پتانسیل حیات را دارند. یک ایده جدید بیان می کند که اندازۀ سیارات فراخورشیدی دو تا چهار برابر اندازه‌ زمین است و «شبه‌نپتون‌ها» احتمالأ جهان‌های آبی هستند، نه کوتوله‌های گازی – و اقیانوس‌های آنها می‌توانند به حدی عمیق باشند که درکش غیرقابل تصور است.

planet xبه گزارش بیگ بنگ، محقق هاروارد، لی زنگ، گفت: «عمق این اقیانوس‌ها بجای چند کیلومتر همانند اقیانوس‌های زمین، می‌تواند صدها یا هزاران کیلومتر باشد، یعنی غیرقابل سنجش، بی‌انتها و بسیار عمیق»

محدودۀ یخ

تحقیق جدیدی که در مجله آکادمی ملی علوم منتشر شده از یک مدل کامپیوتری پیچیده‌تر استفاده کرد تا داده‌های جمع‌آوری شده توسط تلسکوپ فضایی کپلر – شکارچی سیارات فراخورشیدی – و مأموریت گایا (تلسکوپ فضایی آژانس فضایی اروپایی) را بررسی کند.

نتایج حیرت‌آور است: یافته‌ها حاکی از آن است که برخی از سیارات فراخورشیدی می‌توانند حاوی «50 درصد آب» باشند. این مقدار خیلی بیشتر از مقدار آب بر روی سیاره زمین است که در آن، آب فقط 0.02 درصد از جرم سیاره را تشکیل می‌دهد. در واقع فشار به حدی بالاست که بیشتر آب به یخ خشک تبدیل می‌شود. زنگ در سال 2018 به خبرگزاری گفت: «از این خبر به شدت شگفت‌زده شدیم که ممکن است جهان‌های آبی زیادی وجود داشته باشد.»