بیگ بنگ: در سال 2015 گروهی از دانشمندان با بررسی رفتار اجرام کمربند کویپر به شواهد ِ غیرمستقیمی از وجود سیاره نهم یا سیاره «ایکس» در منظومه‌شمسی دست یافته بودند، اما بررسی‌های بیشتر هرگز نتواست وجود این سیاره را اثبات کند. بتازگی دو فیزیکدان این احتمال را مطرح کرده‌اند که در مناطق ِ بیرونی منظومه‌شمسی بجای سیاره نهم شاید یک «سیاهچاله کوچک» وجود داشته باشد.

planetnineartisticplainدر سال ۲۰۱۵ محققان دانشگاه «کلتک» شواهدی از سیاره نهم در منظومه شمسی رصد کردند. به گفته این محققان، جرم این سیاره عجیب ۱۰ برابر زمین است و  مدار آن دور خورشید حدود ۲۰ هزار سال زمینی طول می‌کشد. فاصله این جرم تا خورشید نیز ۴۵ تا ۱۵۰ میلیارد کیلومتر تخمین زده می‌شود.

اما اکنون این مطالعه جدید که دو محقق بنام”ژاکوب شولتز” از دانشگاه دورهام و “جیمز آنوین” از دانشگاه ایلی‌نویز در شیکاگو انجام داده‌اند، نشان می‌دهد سیاره نهم در منظومه شمسی ( که هنوز کشف نشده) در حقیقت یک مینی سیاهچاله است. این دو محقق معتقدند «سیاره ایکس» مرموز اصلا سیاره نیست بلکه یک سیاهچاله است که تمام مواد اطرافش را به سمت خود می‌کشد.

نظریات پیرامون شکل‌گیری اولیه جهان و سیاهچاله‌های ابتدایی خیلی زود پس از بیگ بنگ شکل گرفته است. طبق این نظریات جهان اولیه بسیار متراکم بود برای همین ممکن است سیاه‌چاله‌ها نه در حد ستاره‌ها عظیم، بلکه در مقیاس بسیار کوچکتر شکل بگیرند. محققان اذعان کردند که تأیید این فرضیه ممکن است دشوار باشد، زیرا یک سیاهچاله ابتدایی با جرمی تقریباً پنج برابر زمین و شعاعی در حدود پنج سانتیمتر، باید دمایی بسیار سرد داشته باشد و نمی‌تواند تشعشعی منتشر کند تا وجود خود را اثبات نماید.

black planetآنها معتقدند که در صورت صحت، شواهدی از پرتوهای گاما نیز وجود خواهد داشت. پرتوهای گاما در نتیجه برخورد میان ذرات ماده تاریک در فضای اطراف سیاهچاله به وجود می‌آیند. این دو محقق در مطالعۀ خود خاطر نشان کردند، سیاهچالۀ یاد شده که با مشخصات سیاره نهم مطابقت داشته، چنان متراکم است که احتمالا به اندازۀ یک توپ بولینگ خواهد بود.

این محققان که نتایج پژوهش خود را در arXiv منتشر کرده‌اند قصد دارند با کمک اطلاعات تلسکوپ فضایی پرتو گامای فرمی شواهدی قدرتمند برای پشتیبانی از فرضیه خود بیابند.