بیگ بنگ: ناسا اعلام کرد که فضاپیمای «اسیریس-رکس» سیارک آپوفیس را که در سال ۲۰۲۹ از نزدیکی کره زمین عبور خواهد کرد زیر نظر می‌گیرد.

YWnaBTfWJyKKPYmLFL

سیارک آپوفیس که نام آن از اساطیر مصری گرفته شده به معنای «خدای آشوب» است و قطری حدود ۳۷۰ متر دارد. این سیارک قرار است روز ۱۳ آوریل سال ۲۰۲۹ از نزدیکی زمین و از فاصلۀ ۳۲ هزار کیلومتری عبور خواهد کرد. فاصلۀ این سیارک با زمین در آن روز کمتر از فاصله کره خاکی با برخی ماهواره‌ها خواهد بود.

به گفته ناسا از زمانی که بشر امکان اندازه‌گیری فواصل و بررسی پدیده‌های نجومی را پیدا کرده تاکنون هیچ سیارکی تا این حد به کره زمین نزدیک نشده است. وزن سیارک آپوفیس ۴۰ تا ۵۰ میلیون تُن تخمین زده می‌شود. دانشمندان بر این باور هستند که سیارک آپوفیس هنگام عبور از نزدیکی کره زمین با چشم غیرمسلح در بخش‌هایی از کره زمین (نیمکره شرقی) قابل رویت خواهد بود.

apophis nasa

فضاپیمای «اسیریس-رکس» در ماه سپتامبر 2023 نمونه‌هایی از سیارک بونو را به زمین منتقل کرد و چون سوخت لازم را داست راهی سیارک آپوفیس شد. هزینه تمدید ماموریت «اسیریس-رکس» از سوی ناسا ۲۰۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.  دانشمندان ناسا از میان چند سیارک در نهایت آپوفیس را برای ماموریت بعدی «اسیریس-رکس» برگزیدند. قرار است این فضاپیما روز ۱۳ آوریل ۲۰۲۹ تا فاصله ۲۵ متری به آپوفیس نزدیک شود.

یکی از ماموریت‌های «اسیریس-رکس» بررسی جاذبه بر روی سطح سیارک آپوفیس خواهد بود. شناسایی این سیارک در سال ۲۰۰۴ نگرانی‌هایی را در مورد امکان برخورد آن با کره زمین پدید آورد. با این حال دانشمندان در سال ۲۰۲۱ با قاطعیت فرضیه برخورد آپوفیس با کره زمین را دستکم طی یکصد سال آینده رد کردند.

Apophis

دانشمندان تخمین می‌زنند که سیارکی به اندازه آپوفیس تقریباً با عرض حدود ۳۴۰ متر، هر ۷۵۰۰ سال یک بار به زمین نزدیک می‌شود. سیارک آپوفیس در دسته سیارک‌های نوع S طبقه‌بندی می‌شود، به این معنی که عمدتاً از مواد سیلیکات و نیکل-آهن تشکیل شده است که آن را از سیارک بنو غنی از کربن که در دسته نوع C طبقه‌بندی می‌شود، متمایز می‌کند.

همانطور که ناسا اشاره می‌کند، آپوفیس فقط یک سیارک نیست، بلکه فرصتی برای کسب دانش بیشتر در مورد شکل‌گیری سامانه‌های خورشیدی و سیارات است. جالب اینجاست که بیشتر سیارک‌های بالقوه خطرناک(در فاصله 7.4 میلیون کیلومتری زمین) نیز مانند آپوفیس از نوع S هستند. بنابراین تحقیقات و یافته‌های مربوط به آپوفیس می‌تواند به تحقیقات دفاع از سیاره‌ای ناسا که در اولویت این سازمان قرار دارد، کمک زیادی کند.

Untitled

اگرچه هنوز بیش از پنج سال به ملاقات با آپوفیس باقی مانده است، اما رویداد مهم بعدی در سفر اسیریس-رکس، اولین مورد از شش ملاقات نزدیک با خورشید است. این ملاقات‌های نزدیک و سه کمک گرانشی از زمین، این ماموریت را به مسیر رسیدن به آپوفیس در آوریل ۲۰۲۹ هدایت می‌کند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: NASA , space.com