بیگ بنگ: ستاره‌شناسان از مدتها پیش بر این باور بودند که سیاهچاله‌ها از گاز یونیزه شده داغ تغذیه می‌کنند اما رصدهای اخیر محققان موسسه اخترفیزیک موسسه فناوری ماساچوست(MIT) به نمایش یک سیاهچاله پرداخته که گازهای سرد اطرافش را نیز می‌بلعد، این نخستین شاهد قوی برای این نظریه است که ابرهای گازی سرد فضا نیز یکی از وعده‌های غذایی سیاهچاله‌ها هستند.

تصویری هنری از گازهای اطراف یک سیاهچاله

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، محققان این تیم پژوهشی از داده‌های بدست آمده ی آرایه بزرگ میلیمتری آتاکاما(آلما) برای نقشه‌برداری از حرکت و موقعیت ابر مولکولی سرد در خوشه کهکشانی Abell 2597 واقع در فاصله یک میلیارد سال نوری از زمین استفاده کردند. آنها سه توده گاز بزرگ را کشف کردند که هر کدام بطور مجزا از میزان ماده برابر با یک میلیون خورشید برخوردار بودند.

این گاز به سمت سیاهچاله‌ای در مرکز خوشه با سرعت نزدیک به 355 کیلومتر در ثانیه حرکت می‌کرد. این پدیده رصد شده نشان می‌دهد که سیاهچاله‌ها دارای رژیم متنوعی بوده و تنها از گاز داغ طبق تصورات پیشین تغذیه نمی‌کنند. محققان در مشاهدات خود اثراتی از گاز مونوکسید کربن سرد را در اطراف این سیاهچاله مشاهده کردند که در حال بلعیدن آن بود. در واقع این تحقیق به ارائه بینش‌هایی در مورد چگونگی مصرف سوخت توسط سیاهچاله‌ها پرداخت که به “افزایش” نیز موسوم است.

alma-cold-clouds-1
این تصویر ترکیبی از خوشه کهکشانی Abell 2597 ابرهای گاز سرد مونوکسید کربن را به رنگ آبی نشان می دهد که تلسکوپ فضایی هابل ثبت کرده و پیش زمینه قرمز هم توسط آرایه تلسکوپی آلما گرفته شده است.

تلسکوپ آلما که تاکنون اکتشافات فضایی چشمگیری مانند شناسایی کهکشان‌های ناشناخته‌ای که پشت کهکشان راه شیری پنهان بودند و تولد یک سیستم ستاره‌ای بیگانه انجام داده، همچنین ممکن است بتواند شواهد بیشتری در مورد پدیده رصد شده توسط محققان ارائه کند. محققان اکنون قصد دارند از شبکه 66 تلسکوپ رادیویی مستقر در شیلی برای بررسی پدیده‌های مشابه در کهکشان‌های دیگر استفاده کنند تا دریابند پدیده کشف شده آنها، در جای دیگر هم رخ داده یا نه. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله ی Nature منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: gizmag.com