بیگ بنگ: چند روز پیش، اخترشناسان یک کشف جالب را اعلام کردند: محققان یک پرتوی رادیویی مرموز کشف کردند که از اطراف ستارۀ پروکسیما قنطورس، نزدیکترین همسایه‌ی ستاره‌ای خورشید می‌آید.

thFQnJJsMjUugCKCcbبه گزارش بیگ بنگ، این کشف توسط پروژه Breakthrough Listen (پروژه‌ای اختصاصی برای شکار سیگنال‌های موجودات فرازمینی وابسته به فیزیکدان فقید استیون هاوکینگ) انجام شده و برخی گمانه‌زنی کردند که این سیگنال از سوی تمدن بیگانه به ما رسیده است. این ایده که یک تمدن پیشرفته در اطراف ِ نزدیکترین ستاره‌ به ما وجود دارد، بسیار خارق‌العاده است.

انتشار این سیگنال رادیویی در حدود 980 مگاهرتز بوده که از نزدیکی ستارۀ پروکسیما قنطورس ساطع شده است. این سیگنال که  BLC1 نام گرفته در آوریل و مه 2019 توسط تلسکوپ رادیویی پارکس در استرالیا شناسایی شده است. این سیگنال خصوصیاتی دارد که توجه بسیاری را جلب کرده؛ اما هنوز به طور کامل قابل توضیح نیست. این محدودۀ طیف رادیویی معمولا عاری از سیگنال‌هایی است که ماهواره‌های دست‌ساز و فضاپیماها به وجود می‌آورند.

«ستارۀ پروکسیما قنطورس» نزدیک‌ترین ستاره به خورشید است که در فاصله‌ی 4.2 سال نوری از ما قرار گرفته است. این سامانه‌ی ستاره‌ای حاوی سیاره‌ای به نام “پروکسیما قنطورس بی” است که تقریبأ 20 درصد بزرگتر از زمین و واقع در منطقه‌ی قابل‌سکونتِ این سامانه است، یعنی منطقه‌ای که وجود حیات در آن امکان‌پذیر است.

این خبر همچنین با بدبینی‌هایی روبرو شد. موسسه ستی(SETI-جستجو برای هوش فرازمینی) در بیانیه‌ای، در مورد این گزارش جنجالی صحبت کرد. نتیجه‌ی اصلی این بود: کشفِ پروژۀ Breakthrough Listen  فقط یک داوطلب است، نه یک سیگنالِ تأیید شده. “فرانک مارکیس”، اخترشناس سیاره‌ای ارشد موسسه ستی گفت: «به دلیل مشخصات این سیگنال، بعید است که یک منبع کیهانی طبیعی اما ناشناخته آن را تولید کرده باشد، اما کسی چه می‌داند … طبیعت اغلب ما را شگفت‌زده کرده است.»

c csiro parkes telescope parkes night.ngsversion..adapt ..

بنابراین شما می‌گویید شانسی وجود دارد؟ نه دقیقأ. ماركيس نوشته: «يك توضيح ساده اين است كه تلسکوپ پاركس، سيگنالي كه از زمين ارسال شده را دریافت کرده است. ما از رادیو برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنیم و این می‌تواند فقط یک تداخل زمینی باشد. پس این محتمل‌ترین توضیح برای این سیگنال مرموز است.» نکتۀ دیگر این است که سیارۀ فراخورشیدی “پروکسیما قنطورس بی” هنوز تأیید نشده، چه برسد به اینکه مستقیماً از آن عکس گرفته شود.

در این بیانیه آمده است: «ما فقط از طریق حرکتِ این سیاره از مقابل ستاره‌اش به وجود آن پی برده‌ایم، بنابراین آنچه در اختیار داریم فقط تخمین جرم و مدار آن است، نه چیز دیگری. ایدۀ یک تمدن پیشرفته در نزدیکی ستارۀ همسایه‌ی ما بسیار خارق‌العاده است. اما در حال حاضر، “سئوالات” بیشتر از “پاسخ‌ها” هستند: چرا سیگنال فقط یک بار در طول بیش از 30 ساعت در ماه آوریل و می شناسایی شد؟» همچنین نمی‌دانیم که چرا ناظران این سیگنال بلافاصله به جامعه علمی اطلاع ندادند؟!

همچنین این اخترشناس سیاره‌ای استدلال می‌کند که «بسیار غیرمحتمل است که دو تمدن از یک فناوری بطور همزمان استفاده کنند.» مارکیس نتیجه‌گیری کرد: «احتمالاً این سیگنال مربوط به بیگانگان نیست و ما به زودی این موضوع را تأیید خواهیم کرد. البته، به عنوان یک دانشمند موسسه ستی باید بگویم که چیزی بیش از اینکه یک اشتباه پیش آمده باشد مرا راضی نمی‌کند.»