بیگ بنگ: «خبر بدی برای ایدۀ سیاره نهم داریم.» پژوهش جدید اخترشناسان دانشگاه پنسیلوانیا، وجود سیاره نهم در منظومه شمسی را به چالش می‌کشد. دانشمندان در تحقیقات قبلی تصور می‌کردند که سیارۀ نهم دورتر از مدار نپتون به دور خورشید در حال گردش است.

SZXJTSZLSSKYZXMYTIبه گزارش بیگ بنگ، از سال ۲۰۱۴، محققان احتمالات گوناگونی را پیشنهاد دادند تا رفتار عجیب اجرام فرانپتونی را توضیح دهند – اجرام آسمانی کوچکی که فراتر از مدار نپتون به دور خورشید در حال گردش هستند – و استدلال کردند که ممکن است این اجرام تحت تاثیر کشش گرانشی یک سیارۀ نهمِ عظیم و کشف نشده با جرم پنج برابر جرم زمین قرار داشته باشند. بقیه استدلال کردند که سیاره نهم خوشه‌ای از صخره‌های فضایی کوچکتر است.

اگرچه اکنون محققان پنسیلوانیا داده‌های بررسی انرژی تاریک را تجزیه و تحلیل کرده‌اند، یک بررسی نزدیک به فروسرخ و مرئی در یک رصدخانه در شیلی انجام شد و هیچ شواهدی از اجرام فرانپتونی در کنار یکدیگر بدست نیامد. پدرو برناردینلی، نویسنده ارشد مقاله‌ای که در سایت arXiv ارائه شد گفت: «اگر داده‌های ما تنها داده‌های موجود باشد، ایدۀ سیاره نهم را مطرح نکرده‌ایم.»

برناردینلی همچنین یک مطالعۀ متفاوت را مدیریت کرد که در ماه مارس منتشر شده و ادعا می‌کند که ۱۳۹ سیارۀ کوچک را کشف کرده است، اما این جهان‌ها به حدی کوچکند که درست نیست به آنها سیاره گفته شود، اما دنباله‌دار یا صخره‌های فضایی نیز نیستند – که بر اساس داده‌های بررسی انرژی تاریک، در فراتر از مدار نپتون به دور خورشید می‌چرخند.

سامانتا لاولر در دانشگاه رجینای کانادا که در این مطالعه مشارکتی نداشت در مصاحبه با مجله نیو ساینتیست گفت: «همانطور که اطلاعات بیشتری دربارۀ این اجرام دوردست بدست می‌آوریم، این توزیع یکنواخت‌تر به نظر می‌رسد. این مسئله برای ایدۀ سیاره نهم بد است. اگرچه بر اساس لاولر نتوانستیم نتیجه بگیریم که سیاره نهم وجود ندارد. دلیل طرح فرضیۀ سیاره نهم این است که باطل کردن آن کاملا غیرممکن است- زیرا تنها راه برای اثبات عدم وجودش، جستجوی هر سانتیمتر مربع از آسمان و پیدا نکردش است.»

هرچند، حامیان فرضیه سیارۀ نهم هنوز امیدوارند. آنها ادعا می‌کنند که داده‌های کافی برای رسیدن به پاسخ وجود ندارد، زیرا مدارهای غیرعادی اجرام فرانپتونی آنها را به فواصلی به شدت دورتر از خورشید منتقل می‌کنند، جایی که تشخیص آنها به شدت سخت می‌شود.

ترجمه: سحر  الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: futurism.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه