بیگ بنگ: یکی از پژوهشگران «دانشگاه اُتاوا» مدعی شده که جهان ما فاقد ماده تاریک است و اصلا جایی را برای ماده تاریک ندارد.

dark matter

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، مدل نظری کنونی برای ترکیب جهان این است که جهان از ماده معمولی، انرژی تاریک و ماده تاریک ساخته شده اما پژوهش جدید «دانشگاه اُتاوا» این نظریه را به چالش می‌کشد. پژوهش جدید دانشگاه اُتاوا نشان می‌دهد که جهان در واقع، جایی را برای ماده تاریک ندارد.

در کیهان‌شناسی، ماده تاریک به همه چیزهایی اطلاق می‌شود که به نظر می‌رسد با نور یا میدان الکترومغناطیسی تعامل ندارند یا تنها از طریق نیروی گرانشی قابل توضیح دادن هستند. ما نمی‌توانیم ماده تاریک را ببینیم و نمی‌دانیم از چه چیزی ساخته شده است اما به ما کمک می‌کند تا بفهمیم کهکشان‌ها، سیاره‌ها و ستاره‌ها چه رفتاری دارند.

«راجندرا گوپتا» استاد فیزیک در دانشکده علوم دانشگاه اُتاوا، از ترکیب «ثابت‌ جفت گرانشی» و نظریه‌ «نور خسته»(Tired light) استفاده کرد تا به این نتیجه برسد. این مدل، دو ایده را با هم ترکیب می‌کند.

۱- چگونگی کاهش نیروهای طبیعت در طول زمان کیهانی

۲- کاهش انرژی نور هنگام طی کردن یک مسافت طولانی

این پژوهش نشان می‌دهد که مدل ارائه‌شده، با چندین رصد از جمله نحوۀ گسترش کهکشان‌ها و چگونگی تکامل نور از جهان اولیه تا به امروز مطابقت دارد. این کشف، درک غالب را درباره جهان به چالش می‌کشد. درک غالب این است که تقریبا ۲۷ درصد جهان از ماده تاریک و کمتر از پنج درصد آن از ماده معمولی تشکیل شده است.

گوپتا توضیح داد: یافته‌های این پژوهش به همراه پژوهش پیشین ما در مورد سن جهان تأیید می‌کنند که جهان برای وجود داشتن، به ماده تاریک نیاز ندارد. در کیهان‌شناسی استاندارد گفته می‌شود که انبساط سریع جهان، ناشی از انرژی تاریک است اما جهان در واقع به دلیل تضعیف نیروهای طبیعت انبساط می‌یابد، نه به دلیل وجود انرژی تاریک.

گوپتا ادامه داد: چندین مقاله وجود دارند که ماده تاریک را زیر سوال می‌برند اما تا جایی که می‌دانم، مقاله من اولین موردی است که وجود کیهانی آن را حذف می‌کند و در عین حال با مشاهدات کلیدی ما درباره کیهان سازگار است.

این پژوهش با به چالش کشیدن نیاز به ماده تاریک در جهان و ارائه شواهدی برای یک مدل کیهان‌شناسی جدید، روزنه‌های جدیدی را برای کاوش پیرامون ویژگی‌های اساسی جهان باز می‌کند. جزئیات بیشتر این پژوهش در The Astrophysical Journal منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: phys.org