بیگ بنگ: در یک مقالۀ جدید که بتازگی منتشر شده، دو محقق از ایتالیا شباهت‌های شبکه‌ی نورونی در مغز انسان و شبکه کیهانی کهکشان‌ها را بررسی  کردند.

brain universe mdبه گزارش بیگ بنگ، اگرچه مغز انسان و کیهان از نظر ابعاد، هیچ شباهتی به هم ندارند، اما مقایسه شبکه عصبی مغز با شبکه کهکشانی نشان می‌دهد ساختار آنها به طرز حیرت‌انگیزی به هم شباهت دارد.

مغز انسان یک ساختار چند وجهی پیچیده از نظر زمانی و مکانی است که پدیده‌های سلولی، مولکولی و عصبی را در کنار هم قرار می‌دهد. این یعنی می‌توان مغز را به عنوان یک شبکه‌ی سلسله مراتبی مدلسازی کرد که در آن، سلول‌های عصبی به صورت مدارها، ستون‌ها و مناطق مختلف عملکردی به هم پیوسته دارند. ساختار شبکه عصبی مغز باعث می‌شود ارتباط بین مناطق مختلف برقرار شود. این ساختار به پردازش فعالیت‌های فضا-زمانی خاص بر روی سلول‌های عصبی اختصاص دارد و اساس فیزیکی و بیولوژیکی شناخت را تشکیل می‌دهد.

با توجه به مجموعه‌ی بزرگی از داده‌های تلسکوپی که در دهه‌های طولانی جمع شده‌اند، به نظر می‌رسد جهان با یک مدل فیزیکی به نام «ماده تاریک سرد لامبدا» به خوبی توصیف شده است. این مدل گرانش ماده معمولی و ماده تاریک، انبساط فضا-زمان که توسط نسبیت عام توصیف شده و انرژی ضدگرانشی مرتبط با فضای خالی که “انرژی تاریک” نامیده می‌شود را توصیف می‌کند.

اگرچه فعل و انفعالات فیزیکی مربوطه در دو سیستم مغز و کیهان کاملاً متفاوت هستند، اما مشاهدۀ آنها از طریق تکنیک‌های میکروسکوپی و تلسکوپی یک مورفولوژی مشابه‌ دلهره‌آور را به تصویر می‌کشد، تا جایی که به شکل عجیبی “شبکه کیهانی” و “شبکه نورون‌ها” به هم شباهت دارند.

دکتر “فرانکو وازا”، اخترفیزیکدان در دانشگاه بولونیا، گفت: «ما تراکم طیفی هر دو سیستم را محاسبه کردیم. این روشی است که در کیهان‌شناسی برای مطالعه‌ی توزیع فضای بین کهکشان‌ها به کار می‌رود. تجزیه و تحلیل ما نشان می‌دهد که توزیع نوسانات درون شبکۀ عصبی مخچه در مقیاس 1 میکرومتر تا 0.1 میلی‌متر، همان شباهت توزیع ماده را در شبکه کیهانی دارد، البته مقیاس شبکه کیهانی بسیار بزرگ است و چیزی بین 5 میلیون تا 500 میلیون سال نوری را در بر می‌گیرد.»

همچنین محققان برخی از پارامترهای توصیف‌کنندۀ شبکه عصبی و شبکه کیهانی، نظیر میانگین تعداد اتصالات در هر گره و تمایل به خوشه‌بندی چندین اتصال در گره‌های مرکزی مربوط به داخل این شبکه‌ها را محاسبه کردند. دکتر فلتی گفت: «با وجود تفاوت چشمگیر و آشکار بین قدرت‌های فیزیکی تنظیم‌کنندۀ کهکشان‌ها و سلول‌های عصبی، ارتباط بین دو شبکه از نظر اصول فیزیکی مشابه، تکامل می‌یابند. در واقع این دو شبکه‌ی پیچیده، شباهت‌های بیشتری نسبت به شبکه‌های مشترک بین کیهان و کهکشان یا شبکه عصبی و درون جسم نورونی نشان می‌دهند». جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Frontiers of Physics منتشر شده است.

ترجمه: سحر الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

6 دیدگاه

  1. حالا عظمت کیهان چه ارتباطی به بزرگی خداوند داره؟ دقیقا از چه راهی به این نتیجه رسیدی؟

    1. دقیقا. بعضی ها رو هر کاری کنی باز به تنظیم اولیه کارخونه بر میگردن.کاریش نمیشه کرد.

  2. برخی از انسانها به محض رسیدن به کوچکترین قدرتی ، دست به هر کاری می زنند و هر جنایتی مرتکب می شوند و احساس انا رجل میکنند و آتش می زنند و غارت می کنند و خود را قدرت نحضی میدانند که به نظر خودشان با هیچ جنبنده ای ، قابل قیاس نخواهند بود . اما اگر گوشه ای از عظمت جهان و وسعت کیهان و بزرگی کهکشانها را مطالعه می کردند ، می فهمیدند که هیچ چیزی محسوب نمی شوند . واقعا ما باید برای تشخیص بزرگی خداوند ، علوم کیهانی را مطالعه کنیم .

  3. سلام. خیلی ممنون بابت مطالب متنوع و عالیی که در سایت قرار میدید. لطفاً اگه امکان داره مطالبی هم در مورد مدل SYK و ارتباط آن با هولوگرافی و سیاهچاله در سایت قرار بدین. متأسفانه هیچ کدوم از سایت‌های فارسی زبان در این رابطه مطلبی ندارند. با تشکر

  4. چه عجب دانشمندان تان تازه الان به حرف من رسیدن . یادتان میباشد بهم گفتید اولین چیزی که میبینی چیست .گفتم ما داخل یک مغز هستیم که رنگش بنفش میباشد . بعد بهتان گفتم که اون مغز خود ماست یعنی تمام جهانی که من دارم خلق میکنم و در اون راه میرم و غذا میخورم و میخوابم و میخورم مغز خود من میباشد . من داخل مغز خودم میباشم . اگر متوجه نمیشید یه دانشمند بفرستید با من صحبت کنه تا حالیش کنم .شاید اون بهتر حرفهای من رو بفهمه . اگر بنا بود هر کسی میفهمید من چی میگم پس فرق انسان و دانشمند در چی بود ؟

    1. سلام جناب دانشمند. شرمنده دیگه شما به بزرگواریتون ببخشید ، هنوز چنین دانشمندی زاده نشده.