ستاره‌شناسان دانشگاه آنتیوکوآ در کلمبیا توانسته‌اند منشا شهاب‌سنگی را که پس از انفجار، منجر به آسیب دیدن بیش از یکهزار انسان در مرکز روسیه شده بود، محاسبه کنند. این محققان از فیلمهای آماتوری برای طراحی نقشه مسیر سنگ آسمانی که در آسمان شهر چلیابینسک روسیه درخشیده و خساراتی را به ساکنان وارد کرد، استفاده کردند. نتایج بدست آمده نشان داد که این شهاب‌سنگ به خانواده سرشناس سنگهای فضایی موسوم به سیارکهای آپولو تعلق داشته و احتمالا از کمربند سیارکی بین مریخ و مشتری آمده است.
_66071188_66071187
دهها فیلم از این توپ آتشین توسط دوربینهای تلفن همراه، دوربینهای مداربسته و دوربینهای درون خودروها به ثبت رسیده و بطور آنلاین در سراسر جهان منتشر شدند و محققان دو مورد از آنها را برای کار بر روی پروژه خود مناسب یافتند.آنها با استفاده از این فیلمها توانستند مسیر شهاب‌سنگ را از میان جو زمین طراحی کرده و سپس مدار آن بدور خورشید را بازسازی کنند.
محققان با استفاده از تصاویر و محل برخورد سیارک در دریاچه چبارکول توانستند ارتفاع، سرعت و موقعیت سنگ را در زمان برخورد با زمین محاسبه کنند.طبق برآوردهای ستاره شناسان، این سنگ با سرعت بین 13 و 19 کیلومتر بر ثانیه حرکت می‌کرده که در ارتفاع بین 32 و 47 کیلومتری در آسمان شهر کورکین درخشان شده است. برآوردهای اولیه از جرم این شهاب‌سنگ آنرا حدود 10 تن محاسبه کرده بود اما سازمان ناسا در محاسبات بعدی خود جرم آنرا بین 7000 تا 10 هزار تن اعلام کرد. بر اساس برآوردهای ناسا، پهنای این سنگ حدود 17 متر بوده است.

محققان پس از شناسایی مسیر شهاب‌سنگ، ارقام خود را در یک نرم‌افزار نجومی که توسط رصدخانه نیروی هوایی آمریکا ساخته شده، قرار دادند که خانواده اصلی آنرا نشان می‌داد. تاکنون حدود 9700 سیارک نزدیک به زمین شناسایی شده که حدود 5200 مورد آن متعلق به خانواده آپولو هستند. سیارکهای آپولو جزء گروه سیارکهایی هستند که از مدار متقاطع با زمین برخوردارند. اولین سیارک آپولو در سال 1918 توسط مکس وولف از آلمان کشف شد. سیارکها بر اساس مداری که دارند به گروههای مختلف مانند آپولو، آتن یا آمور تقسیم می‌شوند.

منبع: ایسنا
Read More : http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-21579422

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. ناسا با این همه دبدبه و کبکبه و رصد کامل آسمان نتونسته بوده برخورد شهاب سنگ رو پیش بینی کنه؟!!!!