بیگ بنگ: یک گروه بین‌المللی از محققان با سرپرستی محققان موسسه مکس پلانک واقع در آلمان با تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از تلسکوپ پرتوایکس ای رزیتا، یک ابرخوشه کهکشانی جدید متشکل از هشت خوشه کهکشانی را شناسایی کردند.

image e eROSITA Superclusterبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، بر اساس مشاهدات، خوشه کهکشانی واقع در شمالی‌ترین نقطه این ابرخوشه که با عنوان eFEDS J۰۹۳۵۱۳.۳+۰۰۴۷۴۶ نام‌گذاری شده است، عظیم‌ترین و نورانی‌ترین بخش این ابرخوشه کهکشانی است. همچنین یکی از بزرگترین و نورانی‌ترین خوشه‌های کهکشانی موجود در میدان دید تلسکوپ ای رزیتا محسوب می‌شود.

جرم این خوشه حدود ۵۸۰ تریلیون برابر جرم خورشید است. جرم دو خوشه موسوم به eFEDS J۰۹۳۵۴۶.۴-۰۰۰۱۱۵ و eFEDS J۰۹۳۵۴۳.۹-۰۰۰۳۳۴ که کوچکترین خوشه‌های کهکشانی این ابرخوشه هستند، حدود ۱۳۰ تریلیون برابر جرم خورشید است. همچنین محققان جرم سایر خوشه‌های باقی مانده را بین ۱۴۰ تا ۲۵۰ تریلیون برابر جرم خورشید تخمین می‌زنند.

ابرخوشه‌های کهکشانی دربرگیرنده مجموعه‌ای از اجرام فضایی مختلف از کهکشان‌های عظیم گرفته تا صفحات نازک از جنس مواد مختلف هستند و از بزرگترین ساختارهای کشف شده در کیهان محسوب می‌شوند. شناسایی و مطالعه دقیق ابرخوشه‌های کهکشانی برای درک بهتر تشکیل و تکامل پدیده‌های کیهانی، امری ضروری است. گزارش کامل این تحقیقات در arXiv منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: phys.org